Nå kan foreldre blokkere enkeltspill og kontakter i Roblox
Roblox har lansert mer innsikt i konkrete spill som barnet spiller og deres kontakter. Samtidig planlegges enda mer reklamepåvirkning ovenfor barn.
Roblox har lansert mer innsikt i konkrete spill som barnet spiller og deres kontakter. Samtidig planlegges enda mer reklamepåvirkning ovenfor barn.
Roblox har ikke lenger aldersgrenser, men innholdsgrenser på spillene som finnes på plattformen. Foreldre kan luke bort spill etter graden av vold, humor og skrekk.
Fortnite-plattformen tilbyr innhold som er merket med 3, 7 og 12 år. Og spillets anbefalte aldersgrensen på 12 år er blitt erstattet med ny merking. Samtidig kan man fortsatt spille "klassiske" Fortnite som er merket med 12 år.
At spill kan kjøpes for en engangssum og er passende for barnas alder er viktige faktorer for foreldre ifølge en ny undersøkelse.
Det kan være vanskelig å vurdere hvilken alder som er riktig for å skaffe barnets første mobil. Les mer om hvilke alternativer som finnes, samt mulige fordeler og ulemper.
En ny undersøkelse viser at flesteparten opplever seg selv som gode foreldre. Samtidig kjenner mange på tidsklemma, høye forventninger og en utfordring med å regulere barnas skjermbruk.
En undersøkelse blant 8 - 11-åringer viser at mange barn spiller spill med 16- og 18-årsgrense. Samtidig sier flere av barna at aldersgrenser på spill er passelige eller kunne vært strengere.
På førsteplass i app-butikkene ligger mobilspill som er inspirert av den blodige Netflix-serien Squid Game.
Sosiale medier og spill blir en videreføring av vennskapet i skolegården. Hva må til for at elevene skal trives digitalt? Og hva bør skolen og hjemmet samarbeide om?
Noen av de mest populære spillene som mange barn spiller har innhold som minner om pengespill. Men kan man egentlig kalle det gambling?
Hva gjør du når to app-butikker viser forskjellige aldersgrenser? Og hvor streng bør du i det hele tatt være med å overholde aldersgrenser og brukervilkår som står oppgitt i appen? Her er Medietilsynets råd.
Når barna til David Hunstad spiller på nettbrett, opplever de stadig vekk at det dukker opp reklame ment for en eldre målgruppe enn det som er angitt som spillets aldersgrense. Dette gjør at firebarnsfaren føler seg utrygg.