Produktplassering blir mer lovlig – men ikke i barneprogrammer
Ved å snu på noen setninger i kringkastningsloven blir produktplassering på tv litt mer lovlig fra 1. mai 2025. Men fremdeles skal barn beskyttes mot slik ubevisst påvirkning
Ved å snu på noen setninger i kringkastningsloven blir produktplassering på tv litt mer lovlig fra 1. mai 2025. Men fremdeles skal barn beskyttes mot slik ubevisst påvirkning
HØRING: Barnevakten har sendt inn høringssvar om barns forbrukervern.
Apple lot telefoner og andre dingser lytte til folks samtaler for så å sende reklame basert på temaene i samtalene, ifølge et søksmål. Apple skal betale 1 milliard kroner i erstatning til sine kunder, ifølge avtalen som er inngått.
Tiktok har et nettsted som viser hva som er populært i appen i ulike land. Innenfor temaet gaming er det taggen fortnite som er mest pop i Norge.
Regjeringen foreslår regler som skal hindre uegnet reklame i spill og sosiale medier der barn oppholder seg.
Lave priser, tilbud og varer som ikke kan kjøpes i Norge kan virke forlokkende. Men utenlandske nettbutikker byr også på risiko, forteller Thomas Iversen som er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
Snart vil barn og unge se reklamefilmer bygget inn i spillene i Roblox. Dette kan bli vist som passivt innhold på en skjerm som barn går forbi, eller i bytte mot spillgjenstander når man ser en hel reklamefilm.
Reklamen for Valentines Day-produkter øker frem til 14. februar. Er din tenåring bevisst påvirkningen og reklametriksene?
Forbruksforskningsinstituttet har utgitt en rapport om barns digitale forbrukervern.
Det norske datatilsynet har fått med resten av Europa til å stanse Metas massive innsamling av personopplysninger.
Kunstig intelligens kan lage all verdens bilder. Noen ganger brukes bildene på en uetisk måte i reklame eller for å spre falske nyheter. Vi gir deg noen tips om hvordan du kan avsløre at et bilde er laget av kunstig intelligens.
Barn og unge eksponeres for mye reklame enten det er på sosiale medier, spill eller til og med på skolen. Forbrukertilsynet har derfor lansert et nytt opplæringsverktøy for mellomtrinnet med mål om å øke barnas kritiske sans.
Som følge av nye EU-regler kan ikke sosiale medier-plattformer vise målrettet reklame ovenfor mindreårige brukere lenger. Snapchat føyer seg etter, men EU-reglene vil gjelde for Norge først etter at de innlemmes i EØS-avtalen.
Nye EU-regler nekter sosiale medier å målrette reklame ovenfor mindreårige brukere. Fra og med juni 2023 har ikke lenger Tiktok målrettet reklame for brukere mellom 13 og 17 år, og eldre brukere kan slå av målrettet reklame i appens innstillinger. DSA vil gjelde for Norge etter at regelverket innlemmes i EØS-avtalen.
Snart kommer sponsede lenker midt i samtalen som barnet ditt har med den syntetiske "vennen" inne i den populære appen Snapchat.
Youtube Kids er Youtubes tilbud for barn mellom null og tolv år. Denne barneversjonen av Youtube blir utnyttet av enkelte nettbutikker som selger barneleker.
Det lages profiler av barn for å selge reklame og for å holde på deres interesse over tid. I verste fall kan også sårbarheter hos barna bli utnyttet på uetisk vis, sier Finn Myrstad som er fagdirektør i Forbrukerrådet.
Over halvparten av barn og unge har kjøpt spillinnhold for ekte penger. Et nytt forskningsprosjekt undersøker hvordan barn påvirkes av spillkjøp og hvordan spillbutikkene utformes for å tjene mest mulig penger.
FORELDRE: Her har vi samlet artikler om skjult reklame, influenserreklame, reklame i spill og apper, kinoreklame, overvåkingsreklame, reklame på skolen og lignende.
På Youtube og andre plattformer når influensere tusenvis av barn og unge med gaming-innhold. I disse livesendingene er det flere som spør seerne sine om å donere ekte penger.