Kildesortering på nett
Mer enn noen gang utsettes barn og unge for et enormt fokus på kropp og utseende fra markedskrefter og medier, og mer enn noen gang er kritisk medieforståelse en viktig ferdighet.
Mer enn noen gang utsettes barn og unge for et enormt fokus på kropp og utseende fra markedskrefter og medier, og mer enn noen gang er kritisk medieforståelse en viktig ferdighet.
FIN ØVELSE PÅ SKOLEN ELLER HJEMME: Skjult reklame er vanskelig å oppdage selv for voksne. Hva med å se en film sammen med barna der dere forsøker å gjette hva som er reklame? Slik lærer de at de blir snikpåvirket.
Medietilsynet har laget et humoristisk filminnslag som skal vekke foreldre til å informere barna om hva influensere holder på med.
Undersøkelser viser at mange barn og unge blir eksponert for betenkelig reklame gjennom sosiale medier.
Det er ikke forbudt med reklame rettet mot barn, men det er en del regler som gjør at bloggere og andre markedsførere må være forsiktige. Vi spør Forbrukertilsynet om hva foreldre bør være klar over.
Noen influencere nyter stor tillit blant barn og unge, og kan snakke om et produkt uten at det er åpenbart at de driver med reklame. Foreldre bør opplyse barna sine om markedsføring på nett, råder Bente Øverli, nestleder i Forbrukertilsynet.
Du tar med barna på kino eller lar dem se filmer på Netflix. Har du tenkt over at inni filmene er det reklame som ikke ser ut som reklame?
Det finnes flere eksempler på reklame i sosiale medier der barn og unge får rollen som mottaker, produsent og distributør av merkevaren, sier Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.
Når en youtuber roser et produkt, er det ikke lett å vite om synspunktene egentlig er reklame.
Fortell barna at i sosiale medier er mange innlegg egentlig reklame.
Forbrukerombudet og Medietilsynet har utarbeidet veiledere for hvordan man på lovlig vis kan legge ut reklame i sosiale medier. Samtidig foreslås merking som gjør det lettere å identifisere reklame, produktplassering og sponsing.
En svensk studie viser at reklame på nett tiltrekker seg barnas blikk og forstyrrer konsentrasjonen.
Enten de er på bussen eller på mobilen, utsettes barn og unge stadig for reklame. Dette krever voksne som hjelper barna med å være kritiske til innholdet de blir utsatt for, mener Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør ved Forbrukerombudet.
Nesten alle i reklame- og motebransjen retusjerer. Det vanligste er å gjøre modellen slankere, endre på proporsjoner eller kroppsdeler, fjerne urenheter i huden og sminke modellen digitalt, forteller talsmann Runa Fjellanger i Ungdom mot retusjert reklame.