Fem kule spill for å komme i gang med VR
Med VR-briller blir innlevelsen stor og med mulighet for å bevege seg i spillverdenen nesten som om man var der. Her får du fem tips til VR-spill, samt en rekke fakta og råd om bruk av VR-briller.
Med VR-briller blir innlevelsen stor og med mulighet for å bevege seg i spillverdenen nesten som om man var der. Her får du fem tips til VR-spill, samt en rekke fakta og råd om bruk av VR-briller.
Sosiale medier, reklame og sammenligning med andre. Barn og unges selvfølelse er under press. Samtidig kan voksne bidra til at unge blir mer motstandsdyktige for denne type påvirkning.
Selskapet Epic Games utgir Fortnite-spillet som er populært blant barn og unge. Nå har selskapet fått to bøter som tilsvarer 5,5 milliarder kroner, blant annet for å ha lurt brukere til å kjøpe mer inne i spillet.
ChatGPT sprer seg til klasserom og folk flest nå i starten av 2023. Vi spurte den kunstige intelligensen hvilke kilder den bruker før den svarer på spørsmål og oppgaver den får.
Med evne til å produsere overbevisende tekster er kunstig intelligens og ChatGPT spennende teknologi. Samtidig er den ingen kilde til sikker kunnskap, ifølge Marte Foldvik-Høgås som jobber i Tenk, skoleavdelingen til Faktisk.no.
For Tonje Gilje var det en milepæl å bli første kvinnelige programleder i NRK Flippklipp. Hun håper å fremstå som synlig profil for unge, ikke minst for dataspill-interesserte jenter.
Mye utetid og oftere pauser fra skjermen forebygger nærsynthet.
Det britiske datatilsynet har slått ned på bruken av kameraer med ansiktsgjenkjenning på ni skoler i Skottland. Kameraene sørget for at elevene betalte for lunsj automatisk. Kan slike systemer komme til norske skoler?
Storbritannia: Youtube kan stå overfor en bot dersom det viser seg å være riktig at nettstedet har sanket inn personopplysninger fra millioner av barn. Blir Youtube felt i Storbritannia, kan man anta at samme forhold gjelder for norske barn.
Ekskludering, skolefrafall og jenter i guttedominerte spillmiljø. Forfatter Nina Borge har tatt et dypdykk i ungdommers spillverden med tre dagsaktuelle bøker.
Bildet viser hvilke land som er spesielt opptatt av personvern for barn. Jo mørkere farge, desto strengere aldersgrense for innsamling av personopplysninger.
Barnevakten møter elever, foreldre og lærere over hele landet med foredrag eller kveldsskoler om skjermbruk og nettvett. Nedenfor finner du vanlige spørsmål som skoler og barnehager stiller ved bestilling av et Barnevakten-besøk.
Stråling fra telefoner og datamaskiner er tryggere enn lysbølgene fra taklampen hjemme, forklarer Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet.
Etter bare noen få minutters bruk hadde Tiktok bestemt seg for at den ferske brukerkontoen til en 13-åring var fullstendig hekta på krig. Appen ble fullpakket med krigsvideoer og militært innhold.
Det lages profiler av barn for å selge reklame og for å holde på deres interesse over tid. I verste fall kan også sårbarheter hos barna bli utnyttet på uetisk vis, sier Finn Myrstad som er fagdirektør i Forbrukerrådet.
Foreldre er raskere med å vurdere gutters spilling som problematisk sammenlignet med hos jenter ifølge en ny undersøkelse. I tillegg er som regel fedre mer bekymret enn mødre for barnas spilling.
Nye tall viser at over halvparten av 13 - 18 -åringer har sett porno. Både de unge selv, lærere og fagfolk sier at det må snakkes mer om porno. Med basis i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring og øvrige læreplanmål, lanseres denne uken et helt nytt undervisningsopplegg i regi av Barnevakten og Lightup Norway.
Foreldre gir barna tilgang til mobil og sosiale medier for å unngå at barna føler utenforskap, men også av praktiske årsaker. Samtidig preges foreldrerollen av bekymring og uro omkring barnas skjermbruk, men det blir vanskelig å holde igjen når andre barn slipper til tidlig.
En ny Minecraft-verden kan lastes ned gratis. Denne lærer barn og unge smarte grep for å sikre eget personvern, samt mer om hvordan de kan være trygge i spill og på internett.
Over halvparten av barn og unge har kjøpt spillinnhold for ekte penger. Et nytt forskningsprosjekt undersøker hvordan barn påvirkes av spillkjøp og hvordan spillbutikkene utformes for å tjene mest mulig penger.