Filtrer

Kategorier
  • Kids and media
  • Startartikler
  • Basisartikler
  • Skole
  • Barnehage
  • Undersøkelser
  • Hjelpemidler
  • Myndigheter
  • Skjermtid
  • Gode rammer
  • Helse og søvn
  • Foreldrekontroll
  • Kreativitet og læring
  • Problematisk skjermbruk
  • Personvern
  • Tilbakestill filtreringen Sosial på nett
  • Aldersgrenser
  • Alle
  • Deling
  • Digital dømmekraft
  • Kildekritikk
  • Nettmobbing
  • Nettovergrep
  • Selvbilde
  • Sikkerhetsinnstillinger
  • Spilling
  • Aldersmerking
  • Læring
  • Pengebruk
  • Problemspilling
  • Spillopplevelser
  • Sunne rammer
  • Tv/film
  • porno
  • Aldersgrenser
  • Film- og tv-tips
  • Foreldrekontroll
  • Gode seeropplevelser
  • Nyheter
  • Reklame
  • Skaperglede
  • Ukategorisert
Velg alder

Tiktok sikret ikke barn godt nok

Tiktok har fått en bot på nesten 4 milliarder kroner for brudd på GDPR-reglene i EU. Tidligere i år fikk Tiktok en personvernbot på 165 millioner kroner fra Storbritannia.

Publisert

Snapchat med nye tiltak for tenåringer

Alderstilpasset innhold, sikkerhetsvarsler og bedre vern mot kontakt med fremmede, er noe av det Snapchat introduserer til tenåringer som bruker den populære appen.

Publisert

Snapchat fjerner målrettet reklame i EU

Som følge av nye EU-regler kan ikke sosiale medier-plattformer vise målrettet reklame ovenfor mindreårige brukere lenger. Snapchat føyer seg etter, men EU-reglene vil gjelde for Norge først etter at de innlemmes i EØS-avtalen.

Publisert

Truer og krever penger av unge for å tilbakeholde seksuelle bilder

Unge helt ned i fjortenårsalderen blir lurt til å dele seksuelle bilder med kriminelle og deretter truet til å betale penger. En presset og skamfull situasjon for offeret, forteller politibetjent Per Øgrey Brandsdal ved Agder politidistrikt.

Publisert

DSA-reglene gir også barn flere digitale rettigheter

I august 2023 begynner de europeiske DSA-reglene å gjelde for store digitale plattformer. For eksempel Tiktok har innrettet seg og har sluttet å vise profilbasert reklame til tenåringer. Norge har så langt ikke vedtatt DSA.

Publisert

Tiktok skrur av målrettet reklame for tenåringer

Nye EU-regler nekter sosiale medier å målrette reklame ovenfor mindreårige brukere. Fra og med juni 2023 har ikke lenger Tiktok målrettet reklame for brukere mellom 13 og 17 år, og eldre brukere kan slå av målrettet reklame i appens innstillinger. DSA vil gjelde for Norge etter at regelverket innlemmes i EØS-avtalen.

Publisert