Over halvparten av barn og unge har kjøpt spillinnhold for ekte penger. Et nytt forskningsprosjekt undersøker hvordan barn påvirkes av spillkjøp og hvordan spillbutikkene utformes for å tjene mest mulig penger.
Ved lansering av digitalytelsesloven stilles det flere krav til alle som lager spill, apper og andre digitale tjenester. Flere rettigheter til deg og barna dine med andre ord.
På Youtube og andre plattformer når influensere tusenvis av barn og unge med gaming-innhold. I disse livesendingene er det flere som spør seerne sine om å donere ekte penger.
17 prosentpoeng færre jenter spiller dataspill sammenlignet med i 2020. Når det gjelder stygge kommentarer og utestenging i spill, opplever de yngste mest av dette. I tillegg har 6 av 10 barn mellom 9–17 år spilt spill med aldersgrense 18 år.
SPILL OG REKLAME: Barn utsettes for reklamepress fra tidlig alder. Nå har FIFA lansert et nytt fotballspill i Roblox-universet, i samarbeid med Visa og Adidas. I Roblox blir også Elton John markedsført med sitt eget spill.
Nesten alle barn spiller dataspill. For å henge med på barnekulturen, har lærer Simen Frøyhov Kristoffersen startet en gaming-kanal på Youtube. Målet er å lære mer om spill og samtidig lage barnevennlig spillinnhold for skoleelever.
Bygg og driv en restaurant eller fornøyelsespark med barna. Lek gjemsel, eller løp gjennom noen vanvittige hinderløyper. Her er noen tips til Roblox-spill som du og barna kan spille sammen.
Stadig flere dataspill selger virtuelle gjenstander som kan kjøpes for ekte penger. I en ny rapport slår Forbrukerrådet ned på problematiske kjøpemuligheter. Særlig barn og unge skal vernes.
KJØPEPRESS I SPILL: Stadig flere merkevarer dukker opp i Roblox for å få spillerne til å betale ekte penger for digitale goder som kostymer, klær og pyntegjenstander.
GRATIS WEBINAR TORSDAG 8. APRIL: Møt Barnevakten og Forbrukerrådet når vi tar opp dilemmaer omkring kjøpepress i spillene som "alle" barna spiller. Still spørsmål, del bekymringer og gi innspill. Webinaret varer en time. Påmelding.
Har du kjøpt feil dataspill til barnet ditt, lastet ned en app som du angrer på eller er reklameteksten til dataspillet totalt på villspor fra virkeligheten? Les om dine rettigheter her.
Som medlem i Barnevakten får du hjelp til å bevisstgjøre egne barn om gleder og utfordringer i skjermhverdagen, i tillegg til gode tips og råd hver eneste uke.
Samtidig blir du en del av Barnevaktens tydelige foreldrestemme som er med å påvirke myndigheter og de som lager sosiale apper og spill. Pris: fra bare 299 kroner per år.