Squid Game som mobilspill er mest populært å laste ned akkurat nå
På førsteplass i app-butikkene ligger mobilspill som er inspirert av den blodige Netflix-serien Squid Game.
På førsteplass i app-butikkene ligger mobilspill som er inspirert av den blodige Netflix-serien Squid Game.
Både Youtube, nettsøk og bilder i Googles søkemotor får nye og mer barnevennlige grep.
55 organisasjoner ber EU forby overvåkingsbasert reklame. Her hjemme ber Forbrukerrådet om et norsk forbud og er spesielt opptatt av barn og unge i sitt brev til regjeringen og stortinget.
Tekstreklame i barnebøker er ikke uproblematisk, og forfattere bør være forsiktige.
Barn bør få opplæring i hva som venter dem i den norske medievirkeligheten. De bør kjenne til at norske medier samler inn mye informasjon om abonnentene.
FORSLAG TIL NY LOV: Reklamebilder og reklamefilmer der fotomodellenes kropp eller hud er manipulert, skal utstyres med et visuelt merke som varsler forbrukerne. Målet er at spesielt barn og unge skal akseptere sin egen kropp slik den er.
Selv om NRK-butikken ble lagt ned 1. februar 2021, vil den populære Fantorangen og andre barneprodukter fra NRK være til salgs. Fantorangen og lignende produkter fra TV og spill rammes ikke av reglene for produktplassering.
Etter at barn og unge har blitt hektet på populære TV-serier eller dataspill, kan de gå på kjøpesenteret og kjøpe bamser og drikkeflasker som er knyttet til spillene eller programmene. Denne formen for "markedsføring" rammes ikke av reglene for produktplassering.
Det er ikke bare Google og Facebook som sporer sine brukere, også Apple gjør det, men i mindre grad. Du kan skru av en del av annonsesporingen i Iphonen. Enda en mulighet for å stanse sporingen kommer antagelig våren 2021.
Barn som ser på spillvideoer kan møte på kjendis-gamere som spør etter pengegaver. Dette har ført til at noen barn har gått løpsk med kredittkortet til far og mor.
Her er løsningen for lærere som skal undervise om nettvett under koronatiden. Barnevakten lager nettvett-videoer og oppgaver for 4.-7. trinn.
Ved å velge gratisapper kan man ende opp med å utsette barna for reklame og fristelser til å kjøpe innhold for ekte penger.
Programlederen tar en slurk av kaffekoppen og sier "Aahhh... det smakte godt". Så nevner han hvilken butikk han kjøpte kaffen i. Det hele pakkes inn i en morsom historie om hva programlederen opplevde på vei til jobb. Det høres ut som koselig pludring, men er egentlig reklame som kanalen tjener penger på. Er du og barna klare for snikreklame også på radio?
Mer enn noen gang utsettes barn og unge for et enormt fokus på kropp og utseende fra markedskrefter og medier, og mer enn noen gang er kritisk medieforståelse en viktig ferdighet.
FIN ØVELSE PÅ SKOLEN ELLER HJEMME: Skjult reklame er vanskelig å oppdage selv for voksne. Hva med å se en film sammen med barna der dere forsøker å gjette hva som er reklame? Slik lærer de at de blir snikpåvirket.
Medietilsynet har laget et humoristisk filminnslag som skal vekke foreldre til å informere barna om hva influensere holder på med.
Undersøkelser viser at mange barn og unge blir eksponert for betenkelig reklame gjennom sosiale medier.
Det er ikke forbudt med reklame rettet mot barn, men det er en del regler som gjør at bloggere og andre markedsførere må være forsiktige. Vi spør Forbrukertilsynet om hva foreldre bør være klar over.
Noen influencere nyter stor tillit blant barn og unge, og kan snakke om et produkt uten at det er åpenbart at de driver med reklame. Foreldre bør opplyse barna sine om markedsføring på nett, råder Bente Øverli, nestleder i Forbrukertilsynet.
Du tar med barna på kino eller lar dem se filmer på Netflix. Har du tenkt over at inni filmene er det reklame som ikke ser ut som reklame?