Slik kan apper og spill kombineres med fysiske leker

Lær å regne, tegne, programmere og til og med spille piano ved hjelp av nettbrett og tilhørende fysiske duppeditter. Disse spill-tilbehørene bygger en bro mellom fysisk og digital lek og læring.

Med et nærmest utømmelig univers av interaktive og lærerike apper – er nettbrett og mobiltelefoner blitt kraftige verktøy med mye spennende teknologi. Samtidig vil noen påstå at barn lærer best ved å kjenne og flytte på gjenstander fysisk, og ikke digitalt.

Det er tross alt lettere å telle epler og mynter på bordet enn når man kun ser bilder av disse.

Styrken på den digitale fronten er at noen av appene kan tilpasses barna med tanke på vanskelighetsgrad og pedagogikk. Dessuten kan appene by på fine animasjoner, musikk og spillfigurer som veileder barna.

I den sammenheng ønsker vi å trekke frem et kompromiss som byr på det beste fra begge verdener. Seriene fra Osmo og Plugo fra Shifu har fysiske gjenstander som leses av kameraet til nettbrettet.

Barna kan gjøre saker og ting fysisk, som igjen påvirker det som skjer på skjermen. Her er noen eksempler:

Lær å telle og løs regneoppgaver

Shifu Plugo Count er et herlig tilbehør til nettbrett som lærer barn både å telle og å regne. Med i pakken følger det med en holder til nettbrett og en holder til klosser som består av tall og regneoperasjoner (pluss og minus). Kameraet til nettbrettet klarer å plukke opp det som skjer på bordet foran den. Så hvis man blir bedt om å angi hvor mange ballonger som er på skjermen, finner man tilsvarende tall og plasserer dette i holderen.

Inne i appen som følger med finner man fem historier. Her er det alt fra fantasi og magi til skrekk og gru med monstre eller et spennende romeventyr. Når det gjelder type oppgaver som barna skal eksponeres for, ja da kan man til en viss grad styre innholdet selv. Det vil si at man velger et slags pensum som igjen speiler typer oppgaver som dukker opp inne i appen og de fem historiene.

Her er det telleoppgaver, sammenligning, sekvenser, odde- og partall, subtraksjon, multiplikasjon, addisjon, tallenes posisjon og mer.

Format: iOS (Apple) / Android (Google)
Kategori: Regning og tallforståelse
Anbefalt alder: Fra fire år, men må kunne noe engelsk eller få veiledning fra en voksen

Appen mangler foreløpig norsk tekst.

Les vår anmeldelse av Plugo Count

Øk ordforrådet på engelsk

Shifu Plugo Letters tar for seg det engelske alfabetet, ord, staving og lesing. Så dette er definitivt programpakken for barn og unge som skal bli mer drevne på engelsk.

Programvaren til Shifu bruker et nettbrett og dets kamera for å lese de fysiske klossene som følger med i pakken. Og siden det her dreier seg om bokstaver, kan appen dermed gjenkjenne ordene man lager med bokstavene.

Man kan velge flere forskjellige spill som er historiebaserte. Hjelp en dinosaurfigur ved å stave ord langs veien han går. Et neste spill lar deg stave dyrenavn og lære mer om dem, ellers så kan man hjelpe en ugle med detektivvirksomhet eller løse kryssord.

I et annet spill skal man hjelpe en huleboer med å tegne og et annet spill dreier seg om å stokke om på bokstaver og bilder slik at det blir riktig ord. Det er rett og slett mye spennende og variert å gjøre i dette bokstavspillet. Og her er det kvalitet i alle ledd både med tanke på det grafiske og det pedagogiske.

Format: iOS (Apple) / Android (Google)
Kategori: Språk
Anbefalt alder: Fra seks år

Appen mangler foreløpig norsk tekst.

Les vår anmeldelse av Plugo Letters

Lær noter og pianospill

Å spille keyboard med virtuelle tangenter på et nettbrett er nesten ikke til å sammenligne med den ekte opplevelsen. For å lære akkorder og grep er det langt bedre å fysisk trykke ned tangenter. Samtidig, har skjermen andre fordeler igjen, som interaktive leksjoner og læringsmuligheter.

Shifu forsøker med Plugo Tunes å skape en aldri så liten hybrid mellom disse to løsningene. Med i pakken får man et fysisk minipiano hvor alle trykk og tangenter leses av appen gjennom kameraet på nettbrettet.

Appen er delt inn i flere kategorier hvor man kan lære noter, akkorder og så sanger. I tillegg går det an å komponere egne saner dersom man ønsker det. Da kan barna ta et opptak av sangen som de spiller og lagre dette til senere for å vise frem til familie og venner.

Format: iOS (Apple) / Android (Google)
Kategori: Musikk
Anbefalt alder: Fra fire år, men må kunne noe engelsk eller få veiledning fra en voksen

Appen mangler foreløpig norsk tekst.

Les vår anmeldelse av Plugo Tunes

Jobb med geometri, logikk og konstruksjoner

Shifu Plugo Link dreier seg om å utforske og løse oppgaver med magnetiske byggeklosser. Med i pakken følger det med femten klosser totalt. Her skal barna jobbe med emner og ferdigheter som geometri, logikk og konstruksjoner.

I appen følger det med fem ulike spill som sammen inneholder over 200 oppgaver. Det aller første byr på en skisse der man skal lage omrisset til et dyr eller en figur. Det kan være en skilpadde eller en slange. Belønningen er å få se dyret i aksjon i etterkant. Her lærer barna også navn på dyr.

Det neste spillet dreier seg om å hjelpe hovedpersonen med å samle en rekke skatter. For å gjøre dette må man lage konstruksjoner som gjør at spillfiguren når skatten.

Det er også et froskespill der man må lage tårn av stein for å hjelpe figuren med å fange fluer. Så er det et ordsøk-spill der man skal samle bokstaver til å bli et ord, og sist, men ikke minst, er det et mekanisk rettet spill der man skal koble tannhjul og få maskineriet inni et dyr til å fungere.

Alt i alt er det fem flotte spill som følger med i appen. Disse ser lekre ut rent visuelt, byr på en solid fortellerstemme og et godt lydspor. Her er det grafiske elementer som er fargerike og veldesignet på samme nivå som gode plattformspill.

Format: iOS (Apple) / Android (Google)
Kategori: Logikk og geometri
Anbefalt alder: Fra fire år, men må kunne noe engelsk eller få veiledning fra en voksen

Appen mangler foreløpig norsk tekst.

Les vår anmeldelse av Plugo Link

Programmering med fysiske kodebrikker

Programmering dukker opp på skolens læreplan også på de yngste trinnene. Målet er å lære barna algoritmisk tenking og med det også en kritisk sans til teknologien som vi omringer oss med. Med Osmo Coding Starter Kit bruker barna fysiske kodebrikker for å programmere dataspillfigurer til å gjøre ulike ting.

Det følger med tre spill i appen som er fordelt ut på forskjellige nivå. Awbie lærer barn det aller mest grunnleggende. I Coding Jam begynner nivået å bli mer avansert med å organisere koder i sløyfer og mønstre. Og i Coding Duo trappes nivået opp enda et par hakk igjen.

Selve de fysiske kodebrikkene er intuitive å forholde seg til med symboler som gjenspeiler det som skal gjøres på skjermen. Programvaren er dessuten lynrask og nøyaktig med å plukke opp de fysiske klossene og gjengir bevegelse på skjermen.

Med dette får barna en intuitiv og konkret tilnærming til koding som kanskje ikke ligger like lett tilgjengelig dersom hele prosessen gjøres på skjerm i stedet.

Format: iOS (Apple)
Kategori: Programmering
Anbefalt alder: Fra fem år, men må kunne noe engelsk eller få veiledning fra en voksen

Appen har engelsk tekst

Les vår anmeldelse av Osmo Coding Starter Kit

Lær å telle, regne, tegne, pusle og stave

Osmo Genius Kit har ikke ett, men hele fem forskjellige områder som barna kan øve seg på. Det følger med fem pedagogiske spill i appen som alle har tilhørende brikker. Her kan barna tegne, regne, jobbe med ord, løse tangram-puslespill og andre problemstillinger.

Kvaliteten på spillene er god. Her er det lekre animasjoner, lyd, og fargerike verdener. Både digitalt og fysisk tar altså Osmo seg svært godt ut.

I det ene øyeblikket løser barna regnestykker og adderer ved å sette sammen tallbrikker. Responsen på skjermen er god og nøyaktig. Det går overraskende smertefritt for programvaren å gjenkjenne tallene man legger ut på bordet.

Deretter kan barna stave og sette sammen engelske ord – en perfekt løsning for å øke ordforråd. Å herme etter tegninger kan gjøre barna flinkere til å lage egne tegninger.

Ellers er det spennende å sette sammen tangram-puslespill. Enkle brikker kan etterligne dyr og andre gjenstander som man ser på skjermen. Her må barna eksperimentere og finne ut hvilke brikker som passer.

Og sist, men ikke minst, er det spennende å jobbe med fysiske lover i Newton.

Format: iOS (Apple)
Kategori: Regning, fysikk, tegning, staving
Anbefalt alder: Fra fem år, men må kunne noe engelsk eller få veiledning fra en voksen

Appen har engelsk tekst

Les vår anmeldelse av Osmo Genius Kit

Se tegningene komme til livs i spillformat

Med Osmo Creative Starter Kit får barna muligheten til å være – som navnet tilsier – kreative. Man får altså en pakke med fysiske gjenstander som fungerer i takt med appene som man laster ned gratis til iPad eller iPhone.

Her er det et tegnebrett som er laget spesifikt for å fungere med programvaren. Her er det også en del tusjer og en klut som kan vaske bort det barna tegner.

Det er tre apper som fungerer i takt med Osmo Creative Starter Kit. I monster møter man en hyggelig skapning som byr på en kreativ opplevelse. Monsteret er interaktivt og reagerer på det du tegner.

I det neste spillet, Newton, skal barna utforske fysikkens krefter og løse logiske hindringer. På skjermen faller og spretter en rekke kuler. Disse skal man veilede til ulike punkt. Ved å tegne baner og hindere på et ark, dukker det man tegner også opp på skjermen.

Sist, men ikke minst, i appen Masterpiece får barna muligheten til å utvikle tegneferdighetene sine. På iPadens skjerm ser barna tegnebrettet foran seg, samt et omriss av et gitt motiv. Det kan være et eple eller et hus for eksempel.

Format: iOS (Apple)
Kategori: Tegning og kreativitet
Anbefalt alder: Fra fem år, men må kunne noe engelsk eller få veiledning fra en voksen

Appen har engelsk tekst og tale

Les vår anmeldelse av Osmo Creative Starter Kit

Utforsk en snurrende globus med iPadens kamera

Vi har ikke rukket å teste denne ennå, men Shifu har laget en serie med globuser som iPadens kamera kan lese. Det er over 400 forskjellige elementer å oppdage og 1000 spennende fakta å oppdage. Alt barna behøver å gjøre, er å peke med iPaden og se underverket komme til live.

I tillegg til vår egen klode, finnes det også en egen globus for å undersøke planeten Mars og en annen for å lære om dinosaurer.

Format: iOS (Apple)
Kategori: Geografi og historie
Anbefalt alder: Fra ni år, men må kunne engelsk eller få veiledning fra en voksen

Appen har engelsk tekst

Alle foto: Osmo / Plugo av Shifu

Les mer:

Tips og råd hver uke, pluss tilgang til webinarer: Ønsker du tips og nyheter om nettvett for barn tilsendt på e-post hver uke? Bli medlem av Barnevakten.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.