Flere av de største AI-appene tilbyr chat med fiktive karakterer. Her kan man lage sin egen drømmekjæreste eller venn som alltid er tilgjengelig og positiv til samtale. Samtidig er det flere AI-figurer som vil prate seksualisert, sender nakenbilder og som samler inn data fra brukeren.
Store innholdsskapere lager videoinnhold med forbipasserende barn og unge. Flere av videoene har flere hundre tusen visninger. Samtykke skal innhentes fra foresatte dersom barna er under 13 år, presiserer Datatilsynet.
Barne- og ungdomshjernen er ikke ferdigutviklet for selvregulering. Og mye av innholdet på digitale flater er laget for å utnytte disse sårbarhetene, forteller lege og hjerneforsker Marte Roa Syvertsen.
Politiets nettpatruljer landet rundt får meldinger fra unge som føler seg uthengt og mobbet i sosiale medier. Derfor har Politiet laget undervisningsopplegget "hvor går grensen" for å imøtekomme delingskulturen.
Det kan være vanskelig å vurdere hvilken alder som er riktig for å skaffe barnets første mobil. Les mer om hvilke alternativer som finnes, samt mulige fordeler og ulemper.
Bare man scroller lenge nok på Tiktok så dukker det opp tips og råd til hvordan unge kan tjene penger på egenprodusert, seksualisert innhold, forteller Thea Brandt Willassen.
Dersom man er bekymret for at nakenbilder er på avveie, finnes nettsiden Take it down. Initiativtakerne samarbeider med blant annet Snapchat, Tiktok og Instagram, men løsningen er ikke feilfri, forteller Simen Ramberg fra Slettmeg.no.
9 av 10 lærere mener at de ikke bør være venner med elever i sosiale medier, ifølge Barnevaktens uformelle undersøkelse. Elevkontakt på sosiale medier kan også utfordre elevenes personvern forteller Datatilsynet og Skolenes Landsforbund.
Mange barn og unge reagerer ikke lenger på grenseoverskridende språk forteller avdelingsleder på ungdomsskolen, Jan Inge Nilsen. Mobbeombud Aina Drage i Vestland fylkeskommune er bekymret for utviklingen.
KRIG OG TERROR: Barn bruker sosiale medier som nyhetskanaler. Foreldre bør nå ta nye runder med innstillingene og kanskje til og med be enkelte barn om å ta pause fra enkelte apper nå som krig igjen er i nyhetene.
Barn og unge eksponeres for mye reklame enten det er på sosiale medier, spill eller til og med på skolen. Forbrukertilsynet har derfor lansert et nytt opplæringsverktøy for mellomtrinnet med mål om å øke barnas kritiske sans.
Det lages profiler av barn for å selge reklame og for å holde på deres interesse over tid. I verste fall kan også sårbarheter hos barna bli utnyttet på uetisk vis, sier Finn Myrstad som er fagdirektør i Forbrukerrådet.
Mange barn får sitt første møte med porno før 13-årsalder. Det kan påvirke selvbilde og syn på seksualitet negativt, mener medforfatter av boken Pornoprat.
Nye tall fra Medietilsynet viser at unge utsettes for reklame som kan føre til økt kroppspress. Hver fjerde 13-18-åring har fått reklame for plastisk kirurgi.
Barn og unges kontoer kan bli misbrukt til å spre svindel og spam i tillegg til at barna mister tilgang til tjenesten de vanligvis bruker. Samtidig er det nokså fort gjort å sette opp sikkerhetsgrep for å unngå at det i det hele tatt skjer. Forebygg hacking.
Vandrerhistorier spres på Youtube og i sosiale medier som sannhet. Barnevakten har fått henvendelser fra foreldre om barn som blir redde for "The backrooms". En av Youtube-videoene om fenomenet er sett over 42 millioner ganger.
Vært på skolen, butikken eller hos en venn? Ved å kjøpe et Snapchat-abonnement kan andre se et 24-timers «opptak» av hvor barna dine har bevegd seg på et kart.