Katrine og Knut bestemte seg allerede før de fikk barn om at barna ikke skulle få nettbrett og ha lite eller nesten ingen skjermtid. De opplever noen reaksjoner fra andre, men ingenting har fått dem til å endre mening ennå.
Google har levert undervisningsløsninger svært billig til norske skoler i flere år. Hva bør foreldre være oppmerksomme på ved "G Suite for Education" og "Classroom"?
Mange elever har eget nettbrett i skolen. Men foreldre vet lite om hvem på skolen som har tilgang til barnas filer. En dataavtale med skolen kan gi foreldrene bedre informasjon og mer trygghet.
Johanne Ostad tok med to niåringer på kino for å se en film som hadde aldersgrense ni år. Men før filmen startet, ble det vist reklame for en film med aldersgrense tolv år.
Vil du vite hvordan den vakre influenseren egentlig ser ut? Vil du sjekke hvilke venner som har pyntet på selfien? Forskere har laget et dataprogram som kan finne ut hvilke bilder som er manipulert. Programmet gjør også gode forsøk på å gjette hvordan bildet så ut opprinnelig.
Fagfornyelsen i skolen bør gi Krle-faget mer ansvar for barns digitale ferdigheter. Det mener Barnevakten som etterlyser tydeligere pensum om å vise omsorg for hverandre i digitale medier.
Programlederen tar en slurk av kaffekoppen og sier "Aahhh... det smakte godt". Så nevner han hvilken butikk han kjøpte kaffen i. Det hele pakkes inn i en morsom historie om hva programlederen opplevde på vei til jobb. Det høres ut som koselig pludring, men er egentlig reklame som kanalen tjener penger på. Er du og barna klare for snikreklame også på radio?
Selv om Martine Halvorsen har over 70.000 følgere på sosiale medier, er det fortsatt viktig for henne å være ærlig og troverdig i møte med hver enkelt person hun når ut til. Hennes beste råd til barn og unge er å følge profiler som formidler gode holdninger og verdier.
Voksne kan ha helt ulike holdninger til aldersgrenser. I det ene hjemmet er det fritt frem, mens det hos naboen er strenge husregler. Nabobarn bør ta hensyn til hverandre når de spiller sammen.
Mer enn noen gang utsettes barn og unge for et enormt fokus på kropp og utseende fra markedskrefter og medier, og mer enn noen gang er kritisk medieforståelse en viktig ferdighet.
FIN ØVELSE PÅ SKOLEN ELLER HJEMME: Skjult reklame er vanskelig å oppdage selv for voksne. Hva med å se en film sammen med barna der dere forsøker å gjette hva som er reklame? Slik lærer de at de blir snikpåvirket.
Digitale medier har fått stadig større plass som læringsverktøy i barnehagene. Kan de ansatte i barnehagen påvirke barns kritiske medieforståelse på en positiv måte?