3D-spill kan bedre hukommelsen
Ifølge en forskningsstudie gir en halvtime med Super Mario 3D World eller andre tredimensjonale spill hver dag nyttig hjernetrim sammenlignet med enklere todimensjonale spill.
Ifølge en forskningsstudie gir en halvtime med Super Mario 3D World eller andre tredimensjonale spill hver dag nyttig hjernetrim sammenlignet med enklere todimensjonale spill.
Det er allment forstått at barn må beskyttes fra vold i filmer og spill, men barna sier derimot at vold fra virkeligheten skremmer dem mer. Forsker Elisabeth Staksrud forklarer hvorfor, og oppfordrer foreldre til å snakke med barna.
Nyheter på tv og internett flommer over når terrorhandlinger inntreffer. Som voksne er vår jobb å trygge barna ved å fokusere på sikkerhetsaspektet, mener Unni Heltne ved Senter for Krisepsykologi.
Ved jevne mellomrom skjer det tragedier som fyller mediene med sterke reportasjer. – Hjelp barna med å bearbeide sterke nyhetsinntrykk, råder Barnevakten.
Når jeg ser hvordan en del voksne opptrer på internett, for eksempel når de kommenterer blogger, som gjerne er lest av mange ungdommer, da tenker jeg at mange av disse voksne er elendige rollemodeller, sier høyskolelektor og foredragsholder, Ingrid Grimsmo Jørgensen.
Det er viktig å sette gode rammer og betingelser for barnas mediebruk. Men hvordan få til dette etter samlivsbrudd, og når foreldrene ikke blir enige? Forfatter og samlivsrådgiver, Solveig E. Vennesland, har flere gode råd å gi.
Her er god veiledning til foreldre om ulike sjangre innen dataspill, aldersmerking og veiledning til foreldreinnstillinger av spillkonsoller, smarttelefoner og nettbrett.
I spillet Enki reiser barna mellom fiksjonelle planeter og lærer fra fagområdene engelsk, matematikk og naturfag. Vi har sett spillet i aksjon, både til hjemmebruk og i klasserommet.
Kun dersom man har en veldig god grunn eller bekymring, mener rådgiver Kaja Hegg i Redd Barna. Hun er tydelig på at jo eldre og mer modne barna er, jo mer har de krav på privatliv, også på nett.
Mange foreldre publiserer ivrig bilder av barna sine i sosiale medier for å dele kjære øyeblikk med familie og venner. Men hvor går egentlig grensen for hva og hvor mye det er greit å dele?
Kine Bakke arbeider som profesjonell fotograf. Hun sier at for å få de beste bildene må man tørre å prøve seg frem. Her er hennes tips for å ta steget videre som mobilfotograf.
– Snakk med barna og ikke la dem gå rundt og være redde unødvendig, sier Jon-Håkon Schultz ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress.
Når barn og unge publiserer på sosiale medier går det raskt under kategorien «offentlig ytring», selv på lukkede profiler. Da må de overholde regler for denne type offentliggjøring, sier jurist og forsker, Ellen Lexerød Hovlid.
De fleste synes det er kjekt å se bilder fra barnas klassetur, barnehagens tur i skogen eller podens første seier på fotballbanen. Men det betyr ikke at man uten videre bør legge bildene ut på sosiale medier.
Med beskyttelsesloven har vi fått et samlet regelverk for alle medieplattformer. Det gir barn og unge bedre beskyttelse mot skadelig innhold i film og tv-programmer – på tv, kino, dvd og nett.
Foreldre bør gjøre seg noen refleksjoner når det gjelder barnas inntreden på den sosiale nettarena, oppfordrer Medietilsynet og Barnevakten.
Det er mange grunner til å vise film i skolen. Blant annet handler det om å øke barnas mediekompetanse, og måloppnåelse i skolens læreplan. På skolekino.no kan man finne veiledning og pedagogiske opplegg til aktuelle filmer.
Geocaching er en morsom og spennende fellesaktivitet for store og små som kombinerer digitale medier med opplevelser i tur og mark. Legg ut på skattejakt ved hjelp av GPS-koordinater!
– Supernytt er nødvendig fordi barn får med seg nyheter på nett og andre steder, og da trenger de å få forklart nyhetene på en måte som gjør at de forstår, sier redaksjonsleder Frank Sivertsen.
Nesten alle i reklame- og motebransjen retusjerer. Det vanligste er å gjøre modellen slankere, endre på proporsjoner eller kroppsdeler, fjerne urenheter i huden og sminke modellen digitalt, forteller talsmann Runa Fjellanger i Ungdom mot retusjert reklame.