Unge utsettes for trusler, svindel og narkotikasalg via sosiale medier
Kriminelle finner stadig nye metoder for å manipulere barn og unge, forteller fagleder Rune Fimreite i Politiets Nettpatrulje Vest.
Kriminelle finner stadig nye metoder for å manipulere barn og unge, forteller fagleder Rune Fimreite i Politiets Nettpatrulje Vest.
9 av 10 lærere mener at de ikke bør være venner med elever i sosiale medier, ifølge Barnevaktens uformelle undersøkelse. Elevkontakt på sosiale medier kan også utfordre elevenes personvern forteller Datatilsynet og Skolenes Landsforbund.
Mange barn og unge reagerer ikke lenger på grenseoverskridende språk forteller avdelingsleder på ungdomsskolen, Jan Inge Nilsen. Mobbeombud Aina Drage i Vestland fylkeskommune er bekymret for utviklingen.
For å bidra til et best mulig skolemiljø for elevene, laget FAU og ansatte ved Fagerholt skole en veileder for barnas skjermbruk. Her finner foreldrene konkrete råd for bruk av mobil, sosiale medier og spill.
Nylig lanserte Snapchat en oppdatering som skulle tilby tenåringer "en mer alderstilpasset seeropplevelse i sine innholdsplattformer". Allikevel fylles stories-delen av appen til en trettenåring med diskutabelt innhold. Etter Barnevaktens henvendelse, lover Snapchat å ta grep.
Nesten 1 av 4 jenter i alderen 13 – 17 år rapporterer om selvskading, ifølge en norsk studie. Og unge som bruker mye tid på sosiale medier er i større grad i risikosonen.
Det kan være vanskelig å vurdere hvilken alder som er riktig for å skaffe barnets første mobil. Les mer om hvilke alternativer som finnes, samt mulige fordeler og ulemper.
I underholdningsapper som Tiktok, Snapchat og Youtube er det en algoritme som bestemmer hvilke videoer barna får se. Med bare et tastetrykk kan barna dempe uønskede treff.
Med nyttige innstillinger i apper som Tiktok, Instagram, Snapchat og Youtube kan man redusere risikoen for at barn blir eksponert for virkelighetsvold, krig og terror. Slik går man frem.
KRIG OG TERROR: Barn bruker sosiale medier som nyhetskanaler. Foreldre bør nå ta nye runder med innstillingene og kanskje til og med be enkelte barn om å ta pause fra enkelte apper nå som krig igjen er i nyhetene.
Barn og unge eksponeres for mye reklame enten det er på sosiale medier, spill eller til og med på skolen. Forbrukertilsynet har derfor lansert et nytt opplæringsverktøy for mellomtrinnet med mål om å øke barnas kritiske sans.
Unge helt ned i fjortenårsalderen blir lurt til å dele seksuelle bilder med kriminelle og deretter truet til å betale penger. En presset og skamfull situasjon for offeret, forteller politibetjent Per Øgrey Brandsdal ved Agder politidistrikt.
En ny studie blant videregående elever avdekker at selv mindre alvorlige hendelser som uønsket oppmerksomhet og utestenging på sosiale medier henger sammen med trivsel og mental helse.
Det finnes en rekke innstillinger som reduserer datainnsamling i den populære underholdningsappen.
Med evne til å produsere overbevisende tekster er kunstig intelligens og ChatGPT spennende teknologi. Samtidig er den ingen kilde til sikker kunnskap, ifølge Marte Foldvik-Høgås som jobber i Tenk, skoleavdelingen til Faktisk.no.
Etter bare noen få minutters bruk hadde Tiktok bestemt seg for at den ferske brukerkontoen til en 13-åring var fullstendig hekta på krig. Appen ble fullpakket med krigsvideoer og militært innhold.
Det lages profiler av barn for å selge reklame og for å holde på deres interesse over tid. I verste fall kan også sårbarheter hos barna bli utnyttet på uetisk vis, sier Finn Myrstad som er fagdirektør i Forbrukerrådet.
Nye tall viser at over halvparten av 13 - 18 -åringer har sett porno. Både de unge selv, lærere og fagfolk sier at det må snakkes mer om porno. Med basis i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring og øvrige læreplanmål, lanseres denne uken et helt nytt undervisningsopplegg i regi av Barnevakten og Lightup Norway.
Mange barn får sitt første møte med porno før 13-årsalder. Det kan påvirke selvbilde og syn på seksualitet negativt, mener medforfatter av boken Pornoprat.
Nye tall fra Medietilsynet viser at unge utsettes for reklame som kan føre til økt kroppspress. Hver fjerde 13-18-åring har fått reklame for plastisk kirurgi.