Youtubere må varsle om videoen inneholder kunstig intelligens
Youtube krever nå at hvis du deler en video på plattformen, må du opplyse om videoen er blitt til ved hjelp av kunstig intelligens.
Youtube krever nå at hvis du deler en video på plattformen, må du opplyse om videoen er blitt til ved hjelp av kunstig intelligens.
Barn og unge eksponeres for mye reklame enten det er på sosiale medier, spill eller til og med på skolen. Forbrukertilsynet har derfor lansert et nytt opplæringsverktøy for mellomtrinnet med mål om å øke barnas kritiske sans.
Det lages profiler av barn for å selge reklame og for å holde på deres interesse over tid. I verste fall kan også sårbarheter hos barna bli utnyttet på uetisk vis, sier Finn Myrstad som er fagdirektør i Forbrukerrådet.
På Youtube og andre plattformer når influensere tusenvis av barn og unge med gaming-innhold. I disse livesendingene er det flere som spør seerne sine om å donere ekte penger.
Aftenposten Junior har en egen nyhetspodkast rettet mot barn. Her forsøker programlederne å formidle håp og forklaringer i møte med alvorlige nyheter.
For ofte handler treningsvideoer på sosiale medier om reduksjon av vekt, fettmasse og bygging av muskler, forteller Christine Sundgot-Borgen som har skrevet doktorgrad om ungdom og deres forhold til egen kropp.
Barnevakten har etterlyst barnevennlige telefoner. Europarådets parlamentarikerforsamling har nå delt en resolusjon som peker mot tryggere digitale enheter for barn.
Mange følger influensere på sosiale medier. I omløp finner man blant annet tips som kan være helsefarlige eller ren markedsføring, sier Oda Marie Skancke fra Faktisk.no.
På sosiale medier og internett ser barn og unge nyheter om krig, ulykker og katastrofer som kan oppleves som skremmende. Her er noen tips til hvordan snakke med barna om temaet.
Den nye barne- og familieministeren Kjersti Toppe har ansvaret for regjeringens arbeid med å trygge barn på nett. Mandag besøkte hun hovedkontoret til Barnevakten i Bergen for å lytte til Barnevaktens erfaringer. Hun fikk også noen klare utfordringer.
Ved å delta på konkurranser i regi av Snapchat kan brukere snart sende inn videobidrag i håp om å vinne penger. Den totale vinnerpotten kan bli på flere hundre tusen norske kroner.
Både Youtube, nettsøk og bilder i Googles søkemotor får nye og mer barnevennlige grep.
Barn og unge får stadig noe nytt å forholde seg til digitalt. Hva er sant? Hva er juks? Og hva er skrevet av kunstig intelligens eller enklere dataprogrammer?
Barn bør få opplæring i hva som venter dem i den norske medievirkeligheten. De bør kjenne til at norske medier samler inn mye informasjon om abonnentene.
Barn som ser på spillvideoer kan møte på kjendis-gamere som spør etter pengegaver. Dette har ført til at noen barn har gått løpsk med kredittkortet til far og mor.
Selvmordsvideoen på Tiktok i høst fikk Medietilsynets direktør til å ta bladet fra munnen: Nå må Snapchat, Tiktok og Instagram ta grep. Det er bra at myndighetene reagerer og etterlyser grep, men kan vi overlate ansvaret til aktører bak sosiale medier? Vi trenger bedre strategier for å gjøre internett til et bra sted å være for barn og unge.
Mer enn noen gang utsettes barn og unge for et enormt fokus på kropp og utseende fra markedskrefter og medier, og mer enn noen gang er kritisk medieforståelse en viktig ferdighet.
Medietilsynet har laget et humoristisk filminnslag som skal vekke foreldre til å informere barna om hva influensere holder på med.
Det er på tide å gjøre noe når norske ungdommer er tristere, mindre lykkelige og mer deprimerte enn før.
Barn kan ha mye glede av å filme at de utfører sprø utfordringer. Men det gjelder å forklare dem hva som er farlig.