SIFO-rapport om kommersiell påvirkning av barn på nettet
Forbruksforskningsinstituttet har utgitt en rapport om barns digitale forbrukervern.
Forbruksforskningsinstituttet har utgitt en rapport om barns digitale forbrukervern.
Det norske datatilsynet har fått med resten av Europa til å stanse Metas massive innsamling av personopplysninger.
Kunstig intelligens kan lage all verdens bilder. Noen ganger brukes bildene på en uetisk måte i reklame eller for å spre falske nyheter. Vi gir deg noen tips om hvordan du kan avsløre at et bilde er laget av kunstig intelligens.
Barn og unge eksponeres for mye reklame enten det er på sosiale medier, spill eller til og med på skolen. Forbrukertilsynet har derfor lansert et nytt opplæringsverktøy for mellomtrinnet med mål om å øke barnas kritiske sans.
Som følge av nye EU-regler kan ikke sosiale medier-plattformer vise målrettet reklame ovenfor mindreårige brukere lenger. Snapchat føyer seg etter, men EU-reglene vil gjelde for Norge først etter at de innlemmes i EØS-avtalen.
Nye EU-regler nekter sosiale medier å målrette reklame ovenfor mindreårige brukere. Fra og med juni 2023 har ikke lenger Tiktok målrettet reklame for brukere mellom 13 og 17 år, og eldre brukere kan slå av målrettet reklame i appens innstillinger. DSA vil gjelde for Norge etter at regelverket innlemmes i EØS-avtalen.
Snart kommer sponsede lenker midt i samtalen som barnet ditt har med den syntetiske "vennen" inne i den populære appen Snapchat.
Det lages profiler av barn for å selge reklame og for å holde på deres interesse over tid. I verste fall kan også sårbarheter hos barna bli utnyttet på uetisk vis, sier Finn Myrstad som er fagdirektør i Forbrukerrådet.
På Youtube og andre plattformer når influensere tusenvis av barn og unge med gaming-innhold. I disse livesendingene er det flere som spør seerne sine om å donere ekte penger.
For ofte handler treningsvideoer på sosiale medier om reduksjon av vekt, fettmasse og bygging av muskler, forteller Christine Sundgot-Borgen som har skrevet doktorgrad om ungdom og deres forhold til egen kropp.
Mange følger influensere på sosiale medier. I omløp finner man blant annet tips som kan være helsefarlige eller ren markedsføring, sier Oda Marie Skancke fra Faktisk.no.
Reklamebilder med fotomodeller som er blitt retusjert, må fra 1. juli 2022 merkes med et varsel for å redusere kroppspress blant barn og unge. Men noe retusjering vil bli lovlig uten krav om varselsmerke.
Både Youtube, nettsøk og bilder i Googles søkemotor får nye og mer barnevennlige grep.
Barn bør få opplæring i hva som venter dem i den norske medievirkeligheten. De bør kjenne til at norske medier samler inn mye informasjon om abonnentene.
FORSLAG TIL NY LOV: Reklamebilder og reklamefilmer der fotomodellenes kropp eller hud er manipulert, skal utstyres med et visuelt merke som varsler forbrukerne. Målet er at spesielt barn og unge skal akseptere sin egen kropp slik den er.
Barn som ser på spillvideoer kan møte på kjendis-gamere som spør etter pengegaver. Dette har ført til at noen barn har gått løpsk med kredittkortet til far og mor.
Her er løsningen for lærere som skal undervise om nettvett under koronatiden. Barnevakten lager nettvett-videoer og oppgaver for 4.-7. trinn.
Mer enn noen gang utsettes barn og unge for et enormt fokus på kropp og utseende fra markedskrefter og medier, og mer enn noen gang er kritisk medieforståelse en viktig ferdighet.
Medietilsynet har laget et humoristisk filminnslag som skal vekke foreldre til å informere barna om hva influensere holder på med.
Noen influencere nyter stor tillit blant barn og unge, og kan snakke om et produkt uten at det er åpenbart at de driver med reklame. Foreldre bør opplyse barna sine om markedsføring på nett, råder Bente Øverli, nestleder i Forbrukertilsynet.