Tiktok med nye grep for å beskytte yngre brukere
TRYGGERE: Tiktok-brukere mellom 13 år og 15 år har nå begrenset kommentarfelt. De kan heller ikke kjøpe virtuelle gaver. Kontoen blir også satt som privat som standard.
TRYGGERE: Tiktok-brukere mellom 13 år og 15 år har nå begrenset kommentarfelt. De kan heller ikke kjøpe virtuelle gaver. Kontoen blir også satt som privat som standard.
Barnevakten formidler fakta og råd om barn og unges mediebruk. Vår visjon er at barn og unge skal bruke mediene på en trygg og bevisst måte.
Sammenlignet med året før viser den siste elevundersøkelsen en liten økning i antall elever som mobbes digitalt. I syvende trinn er økningen 0,8 prosent. Økningen er størst på de laveste trinnene, men økningen er ikke veldig stor og fortsatt er det slik at det er mer mobbing i skolegården enn digitalt.
Kunstig intelligens skal anslå brukernes egentlige alder og det skal bli vanskeligere for overgripere å sende direktemeldinger til yngre brukere. Instagram oppfordrer barn til å sette kontoen i privat modus.
Med dans, humor og blålys har politiets nettpatrulje logget seg på TikTok for å nå barn og unge. Responsen har vært enorm med nesten 380 000 følgere.
Hva gjør du når to app-butikker viser forskjellige aldersgrenser? Og hvor streng bør du i det hele tatt være med å overholde aldersgrenser og brukervilkår som står oppgitt i appen? Her er Medietilsynets råd.
Skolens hjemmeundervisning i koronatiden har skapt flere dilemmaer for både elever, foreldre og lærere. Dette ønsker Geir Sand Nilsen, initiativtaker til lærergruppen «Korona-dugnad for digitale lærere» på Facebook, å gjøre noe med.
Her finner du lenker til webinarene og debattene fra Safer Internet Day 2021. Årets tema var "Den digitale foreldrerollen".
Ratan, som er politisk flyktning, kommer her med noen betraktninger om undersøkelsen "Skjermet Barndom?"
Ratan er politisk flyktning, her gir han noen betraktninger om hvordan det var å komme til Norge og se hvilke holdninger foreldre har til barnas liv på nettet, både blant nordmenn flest og blant minoriteter.
Aktiviteter for barn som er hjemme. Apper for elever. Kamerabruk i skolen. Sikkerhetstips. Se vår oversikt med tips og råd til alle som må holde seg hjemme under den tredje koronabølgen.
Stimulering til bedre foreldresamarbeid og en motivasjonspakke til it-bransjen er noen av rådene Barnevakten overleverte barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad i et høringsmøte 13. januar.
UNDERSØKELSE: Skjermvanene til barnehagebarn i Norge kan ha blitt endret på permanent basis etter koronautbruddet, viser ny undersøkelse gjort på oppdrag fra Barnevakten. Barna bruker mer tid på skjerm, men barn med norske foreldre bruker skjermene noe forskjellig enn barn til innvandrerforeldre.
Gratis webinar: Velkommen til et praktisk webinar for småbarnsforeldre den 9. februar på den europeiske Safer Internet day 2021. Webinaret er på norsk. Arrangør: Barnevakten i samarbeid med mobbeombudet.
Regjeringen har laget en ny plan for digitalisering i barneskoler, ungdomsskoler og videregårende skoler. Planen inneholder tiltak om personvern, kompetanseheving for lærere og innkjøpsportal for digitale læringsmidler.
Datatilsynet har gitt flere skoleeiere refs for dårlig personvern ved bruk av Googles skoleløsning. Derfor har nå Datatilsynet laget en egen veileder for kommuner som lar elevene bruke Google Chromebook og G Suite for Education.
Elevenes personvern er ikke godt nok ivaretatt i de tre kommunene som Datatilsynet sjekket. Disse kommunene har nå fått varsel om irettesettelse.
Kripos ber skolene om å blokkere nettsider hvor det foregår overgrep. Rektor kan ta kontakt med lokalt politi for å få tilgang til ny liste med nettsider som kan legges inn i skolens nettfilter.
Selvmordsvideoen på Tiktok i høst fikk Medietilsynets direktør til å ta bladet fra munnen: Nå må Snapchat, Tiktok og Instagram ta grep. Det er bra at myndighetene reagerer og etterlyser grep, men kan vi overlate ansvaret til aktører bak sosiale medier? Vi trenger bedre strategier for å gjøre internett til et bra sted å være for barn og unge.
Telefoner og nettbrett er egentlig produsert for voksne. Vi utfordrer både produsenter, teleselskaper, butikker og politikere til å bidra slik at slike produkter kan bli mer barnevennlige.