Vanskelig for unge å motstå fristelsen for lootbokser i spill
Nær 1 av 4 barn og unge har kjøpt innhold i spill hvor innholdet var en overraskelse. Samtidig viser en ny rapport at unge selv etterspør strengere regulering av lootbokser.
Nær 1 av 4 barn og unge har kjøpt innhold i spill hvor innholdet var en overraskelse. Samtidig viser en ny rapport at unge selv etterspør strengere regulering av lootbokser.
Både barn og voksne spillere ble villedet av Fortnite til å betale for noe de ikke ønsket. Amerikanske forbrukermyndigheter har startet tilbakebetalingen til dem som ble rammet.
Selskapet Epic Games utgir Fortnite-spillet som er populært blant barn og unge. Nå har selskapet fått to bøter som tilsvarer 5,5 milliarder kroner, blant annet for å ha lurt brukere til å kjøpe mer inne i spillet.
Lootbokser i dataspill er omdiskutert fordi barn bruker penger på noe som har form som lotteri. EU tar sikte på å gjøre noe med problemet. Og når EU har bestemt seg, kommer Norge som regel etter – en del år senere.
Ekskludering, skolefrafall og jenter i guttedominerte spillmiljø. Forfatter Nina Borge har tatt et dypdykk i ungdommers spillverden med tre dagsaktuelle bøker.
Det lages profiler av barn for å selge reklame og for å holde på deres interesse over tid. I verste fall kan også sårbarheter hos barna bli utnyttet på uetisk vis, sier Finn Myrstad som er fagdirektør i Forbrukerrådet.
17 prosjekter med medieforskning får til sammen 4,6 millioner i støtte fra Medietilsynet. Støtten blir fordelt på ti forskningsprosjekter og syv masteroppgaver. En del av dem handler om barn og unge.
Over halvparten av barn og unge har kjøpt spillinnhold for ekte penger. Et nytt forskningsprosjekt undersøker hvordan barn påvirkes av spillkjøp og hvordan spillbutikkene utformes for å tjene mest mulig penger.
Ved lansering av digitalytelsesloven stilles det flere krav til alle som lager spill, apper og andre digitale tjenester. Flere rettigheter til deg og barna dine med andre ord.
Lei av dyre spill eller reklamebaserte gratisapper? En abonnementstjeneste kan være løsningen for hele familien.
På Youtube og andre plattformer når influensere tusenvis av barn og unge med gaming-innhold. I disse livesendingene er det flere som spør seerne sine om å donere ekte penger.
17 prosentpoeng færre jenter spiller dataspill sammenlignet med i 2020. Når det gjelder stygge kommentarer og utestenging i spill, opplever de yngste mest av dette. I tillegg har 6 av 10 barn mellom 9–17 år spilt spill med aldersgrense 18 år.
SPILL OG REKLAME: Barn utsettes for reklamepress fra tidlig alder. Nå har FIFA lansert et nytt fotballspill i Roblox-universet, i samarbeid med Visa og Adidas. I Roblox blir også Elton John markedsført med sitt eget spill.
Mange gutter leser innleggene til den svært populære Andrew Tate. Foreldre bør gjøre seg kjent med hva han står for.
Nesten alle barn spiller dataspill. For å henge med på barnekulturen, har lærer Simen Frøyhov Kristoffersen startet en gaming-kanal på Youtube. Målet er å lære mer om spill og samtidig lage barnevennlig spillinnhold for skoleelever.
Bygg og driv en restaurant eller fornøyelsespark med barna. Lek gjemsel, eller løp gjennom noen vanvittige hinderløyper. Her er noen tips til Roblox-spill som du og barna kan spille sammen.
Stadig flere dataspill selger virtuelle gjenstander som kan kjøpes for ekte penger. I en ny rapport slår Forbrukerrådet ned på problematiske kjøpemuligheter. Særlig barn og unge skal vernes.
Norsk Tipping og Spillavhengighet Norge deler ut filtre gratis for å blokkere gambling-nettsider. Vi viser hvordan du kan laste ned filter.
På førsteplass i app-butikkene ligger mobilspill som er inspirert av den blodige Netflix-serien Squid Game.
KJØPEPRESS I SPILL: Stadig flere merkevarer dukker opp i Roblox for å få spillerne til å betale ekte penger for digitale goder som kostymer, klær og pyntegjenstander.