Det er fint at barna lærer å bruke datamaskiner på skolen og kan samarbeide om lekser over nettet hjemmefra. Samtidig innebærer digitale skoleløsninger økt risiko. Bør skolenes elevnett ha enkelte sikkerhetsgjerder?
Hva slags elevnett kan skolene opprette uten foreldrenes samtykke? Er det greit at niåringer kan videochatte med sekstenåringer på andre skoler? Er det greit at førsteklassinger kan dele familiebilder med resten av klassen?
Fra eventyrfortellerstund i skogen med Ipad til programmering av lekne roboter – Kjell Gunnar Ytre-Eide skaper liv og røre i barnehagen han jobber i ved hjelp av digitale verktøy.
Barn bruker penger i form av digitale klistremerker i Tik Tok. Lederen i politiets nettpatrulje oppfordrer foreldre til å sjekke appen der ungdommer ber om å få tilsendt penger av de andre brukerne.
Barn betaler for at navnet deres skal bli opplest i sendingene til Tik Tok-kjendiser, eller for at barnet skal få flere følgere i sin egen kanal. Mange barn vet ikke at det er snakk om ekte penger, forteller en influenser til Barnevakten.
Hvordan vil barn og unge i Norge bli preget av Google, Apple og andre store teknologiselskaper i årene som kommer? Barnevakten besøkte Silicon Valley og San Fransisco i juni i år for å bedre kunne forstå dette og for å knytte kontakter.
Barn skal slippe å se porno, selvmord og skremmende innhold på maskinene som de låner av skolen. Foreldre kan nå kreve fortgang i den lokale skolen, med både stortingsvedtak og Utdanningsdirektoratets ferske veiledningshefte i hånden.
Katrine og Knut bestemte seg allerede før de fikk barn om at barna ikke skulle få nettbrett og ha lite eller nesten ingen skjermtid. De opplever noen reaksjoner fra andre, men ingenting har fått dem til å endre mening ennå.
Johanne Ostad tok med to niåringer på kino for å se en film som hadde aldersgrense ni år. Men før filmen startet, ble det vist reklame for en film med aldersgrense tolv år.
Fagfornyelsen i skolen bør gi Krle-faget mer ansvar for barns digitale ferdigheter. Det mener Barnevakten som etterlyser tydeligere pensum om å vise omsorg for hverandre i digitale medier.
Programlederen tar en slurk av kaffekoppen og sier "Aahhh... det smakte godt". Så nevner han hvilken butikk han kjøpte kaffen i. Det hele pakkes inn i en morsom historie om hva programlederen opplevde på vei til jobb. Det høres ut som koselig pludring, men er egentlig reklame som kanalen tjener penger på. Er du og barna klare for snikreklame også på radio?