Filtrer

Kategorier
  • KI
  • Kids and media
  • Startartikler
  • Basisartikler
  • Skole
  • Barnehage
  • Undersøkelser
  • Hjelpemidler
  • Myndigheter
  • Skjermtid
  • Gode rammer
  • Helse og søvn
  • Foreldrekontroll
  • Kreativitet og læring
  • Problematisk skjermbruk
  • Personvern
  • Tilbakestill filtreringen Sosial på nett
  • Aldersgrenser
  • Alle
  • Deling
  • Digital dømmekraft
  • Kildekritikk
  • Nettmobbing
  • Nettovergrep
  • Selvbilde
  • Sikkerhetsinnstillinger
  • Spilling
  • Aldersmerking
  • Læring
  • Pengebruk
  • Problemspilling
  • Spillopplevelser
  • Sunne rammer
  • Tilbakestill filtreringen Tv/film
  • porno
  • Aldersgrenser
  • Film- og tv-tips
  • Foreldrekontroll
  • Gode seeropplevelser
  • Nyheter
  • Tilbakestill filtreringen Reklame
  • Skaperglede
  • Ukategorisert
Velg alder
  • 0-6 år
  • 6-12 år
  • 12-16 år

Apple skal ha lyttet til samtalene dine

Apple lot telefoner og andre dingser lytte til folks samtaler for så å sende reklame basert på temaene i samtalene, ifølge et søksmål. Apple skal betale 1 milliard kroner i erstatning til sine kunder, ifølge avtalen som er inngått.

Publisert

Dette er populært på Tiktok nå

Tiktok har et nettsted som viser hva som er populært i appen i ulike land. Innenfor temaet gaming er det taggen fortnite som er mest pop i Norge.

Publisert

Har du barn som vil handle på Temu?

Lave priser, tilbud og varer som ikke kan kjøpes i Norge kan virke forlokkende. Men utenlandske nettbutikker byr også på risiko, forteller Thomas Iversen som er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Publisert

Hvordan avsløre AI-bilder

Kunstig intelligens kan lage all verdens bilder. Noen ganger brukes bildene på en uetisk måte i reklame eller for å spre falske nyheter. Vi gir deg noen tips om hvordan du kan avsløre at et bilde er laget av kunstig intelligens.

Publisert

Nytt opplæringsverktøy lærer barn å avsløre reklame

Barn og unge eksponeres for mye reklame enten det er på sosiale medier, spill eller til og med på skolen. Forbrukertilsynet har derfor lansert et nytt opplæringsverktøy for mellomtrinnet med mål om å øke barnas kritiske sans.

Publisert

Snapchat fjerner målrettet reklame i EU

Som følge av nye EU-regler kan ikke sosiale medier-plattformer vise målrettet reklame ovenfor mindreårige brukere lenger. Snapchat føyer seg etter, men EU-reglene vil gjelde for Norge først etter at de innlemmes i EØS-avtalen.

Publisert

Tiktok skrur av målrettet reklame for tenåringer

Nye EU-regler nekter sosiale medier å målrette reklame ovenfor mindreårige brukere. Fra og med juni 2023 har ikke lenger Tiktok målrettet reklame for brukere mellom 13 og 17 år, og eldre brukere kan slå av målrettet reklame i appens innstillinger. DSA vil gjelde for Norge etter at regelverket innlemmes i EØS-avtalen.

Publisert

Slik manipuleres og overvåkes barn av spill og apper

Det lages profiler av barn for å selge reklame og for å holde på deres interesse over tid. I verste fall kan også sårbarheter hos barna bli utnyttet på uetisk vis, sier Finn Myrstad som er fagdirektør i Forbrukerrådet.

Publisert

Betenkelig når influensere spør barn om penger?

På Youtube og andre plattformer når influensere tusenvis av barn og unge med gaming-innhold. I disse livesendingene er det flere som spør seerne sine om å donere ekte penger.

Publisert

Treningsforbilder fronter vekttap og bygging av muskler

For ofte handler treningsvideoer på sosiale medier om reduksjon av vekt, fettmasse og bygging av muskler, forteller Christine Sundgot-Borgen som har skrevet doktorgrad om ungdom og deres forhold til egen kropp.

Publisert

Reglene for retusjert reklame

Reklamebilder med fotomodeller som er blitt retusjert, må fra 1. juli 2022 merkes med et varsel for å redusere kroppspress blant barn og unge. Men noe retusjering vil bli lovlig uten krav om varselsmerke.

Publisert

Merkeplikt for kroppsmanipulerte reklamebilder

FORSLAG TIL NY LOV: Reklamebilder og reklamefilmer der fotomodellenes kropp eller hud er manipulert, skal utstyres med et visuelt merke som varsler forbrukerne. Målet er at spesielt barn og unge skal akseptere sin egen kropp slik den er.

Publisert