Programlederen tar en slurk av kaffekoppen og sier "Aahhh... det smakte godt". Så nevner han hvilken butikk han kjøpte kaffen i. Det hele pakkes inn i en morsom historie om hva programlederen opplevde på vei til jobb. Det høres ut som koselig pludring, men er egentlig reklame som kanalen tjener penger på. Er du og barna klare for snikreklame også på radio?
Voksne kan ha helt ulike holdninger til aldersgrenser. I det ene hjemmet er det fritt frem, mens det hos naboen er strenge husregler. Nabobarn bør ta hensyn til hverandre når de spiller sammen.
Mer enn noen gang utsettes barn og unge for et enormt fokus på kropp og utseende fra markedskrefter og medier, og mer enn noen gang er kritisk medieforståelse en viktig ferdighet.
FIN ØVELSE PÅ SKOLEN ELLER HJEMME: Skjult reklame er vanskelig å oppdage selv for voksne. Hva med å se en film sammen med barna der dere forsøker å gjette hva som er reklame? Slik lærer de at de blir snikpåvirket.
Barnevakten har foredragholdere som besøker skoler over hele landet for å undervise om nettvett. Knut Rinden er i en særklasse som foredragsholder, han passerte nylig 1000 foredrag.
Strim er en strømmetjeneste som gir tilgang til innhold fra norske kringkastere, samt kanalen Nordic Family som produserer barne- og familieprogrammer på norsk.
På nettsidene til Barnevakten finner du mange anmeldelser av spill, apper og filmer, i tillegg til lang rekke med tips og råd om nettvett. Hva leste foreldre og pedagoger i 2018?
Norske youtubere, influensere og nett-TV-kanaler blir nå nødt til å merke innslagene sine med ulike aldersgrenser. Kravet har ligget der siden 2015, men nå før jul 2018 tar Medietilsynet grep.
Hvilke spill er populære nå? Hvilke julegavetabber bør du unngå? Hvilken spillkonsoll bør du velge? Hvilke forbrukerrettigheter har du ved spill og apper? Hvilke filmer er aktuelle som julepresang?