KJØPEGUIDE: Hvilket spill og spillkonsoll passer best for ditt barn? Og hva er den beste måten å legge spill og apper "under juletreet" på, enten du kjøper disse digitalt eller fysisk i butikk? Få gode tips og råd her.
Metavers er digitale møteplasser som oppleves mer virkelighetsnære med bruk av hologrammer, VR-briller og avatarer. Dette er fremtidens internett, og noe er her allerede.
Mer enn åtte av ti elever i grunnskolen har nå personlig nettbrett eller datamaskin levert av skolen. Dette ifølge Det utdanningsvitenskapelige fakultet i Oslo.
I dag ble en mann drept i Oslo da han angrep politiet med kniv. Hendelsen ble filmet fra mange kanter og disse klippene sprer seg i sosiale medier som barn bruker. Hva kan foreldre gjøre?
En undersøkelse blant 8 - 11-åringer viser at mange barn spiller spill med 16- og 18-årsgrense. Samtidig sier flere av barna at aldersgrenser på spill er passelige eller kunne vært strengere.
I Spilluka inviterte Barnevakten alle voksne til å spille med barna. Det ble en uke med kreative byggverk i Minecraft og mye spillglede for både store og små over hele landet.
Vi har forsøkt å finne kriteriene for aldersgrensene i Netflix, men selskapet deler ikke dette med oss. Medietilsynet opplyser at Netflix ofte har samme aldersvurderinger som Medietilsynet.
Familien Ambrosen er godt kjent med dataspill. Her har de feiret 17. mai i Fortnite, avholdt dansekonkurranser i Just Dance og bygd monstermuseum i Minecraft. Barna er spillekspertene som lærer opp de voksne.
WEBINAR: Trygge voksne kan både forebygge nettmobbing og hjelpe barna med å håndtere vanskelige situasjoner på nett. Mobbeombud Mari-Kristine Morberg og Barnevakten deler råd og erfaringer. Webinaret varer en time. Påmelding.
Sosiale medier og spill blir en videreføring av vennskapet i skolegården. Hva må til for at elevene skal trives digitalt? Og hva bør skolen og hjemmet samarbeide om?
Lær å regne, tegne, programmere og til og med spille piano ved hjelp av nettbrett og tilhørende fysiske duppeditter. Disse spill-tilbehørene bygger en bro mellom fysisk og digital lek og læring.
Alle som lager nettbaserte tjenester må følge 15 punkter som skal beskytte barns personvern i Storbritannia. Målet er å gi barn bedre personvern, samt beskyttelse mot reklame og seksuelle overgrep. USA og EU vurderer også å innføre lignende føringer.
KJØPEPRESS I SPILL: Stadig flere merkevarer dukker opp i Roblox for å få spillerne til å betale ekte penger for digitale goder som kostymer, klær og pyntegjenstander.
Regjeringen har fått Medietilsynet til å lage en strategi som skal sørge for at barn og unge får en tryggere digital oppvekst. Både barna, skolene og foreldrene er blant dem som skal bidra. Det skal forskes mer og ulike nye veiledninger om nettvett skal være lettleste.