Over halvparten av 11-12-år gamle gutter har spilt spill med 18-årsgrense. I tillegg har nesten fire av ti barn kjøpt innhold i spill uten å spørre foreldrene om lov først. Og stadig flere jenter spiller spill, viser ny undersøkelse.
En ny undersøkelse viser at halvparten av foreldrene er bekymret for barnas dataspilling. Men mye spilling er ikke nødvendigvis et problem, ifølge Blå Kors som behandler folk som er blitt avhengige.
Undervisningsressurser for lærere med elever i 4.-7. trinn: Her har vi samlet alle videoene i Barnevaktens serie "Hallo!" som handler om nettvett og digital kompetanse.
Gavepakke til lærere: Du får ferdige digitale timer i nettvett for 4.-7. trinn. Også foreldre kan ha nytte av Barnevaktens nye serie "Hallo!" som består av videoer og oppgaver.
HOLD KONTAKT GJENNOM SPILL: Selv om det ikke er like enkelt for barn å møtes fysisk i disse dager, så kan de fortsatt være sosiale på nett. Få med våre tips til spill for både barn og ungdom.
Under koronakrisen øker naturlig nok skjermtiden for barna og det er enda viktigere å vise dem godt innhold og lære dem å bevege seg trygt i den digitale verdenen.
Spill som er utviklet på gutters premisser og en onlinekultur som tidvis kan være ugrei mot jenter – dette er noen av forskjellene i gutter og jenters spillhverdag.
Enten det er vanskelig å henge med på spillfronten eller klin umulig å få poden til å legge fra seg skjermen uten diskusjon, så byr et nytt forskningsprosjekt på gode råd for å regulere barnas spilling.
Bruk av skytevåpen og sammenligning av antall «kills» er blitt daglig kost for barn og unge som spiller skytespill. Men hvor skadelig er egentlig disse voldsinntrykkene?
Stadig flere spill tilbyr kjøp av innhold for ekte penger. Hvorfor er disse digitale godene så fristende for barn? Hvordan hindrer man at poden tømmer bankkortet? Og hva gjør man når skaden allerede er skjedd?
Barn og unge får rett og slett ikke nok av det populære skytespillet. Hvorfor har Fortnite tatt av så til de grader? Vi stilte spørsmålet til tre syvendeklassinger og spillforsker Rune Mentzoni.
16 år gamle Emil «Nyhrox» Bergquist Pedersen vant 13 millioner kroner og tittelen «verdensmester» i Fortnite, sommeren 2019. Både far og sønn forteller om veien fra hobby til å bli en profesjonell e-sportsutøver.