Ungdom får reklame for slanking, muskeløkning og plastisk kirurgi
Nye tall fra Medietilsynet viser at unge utsettes for reklame som kan føre til økt kroppspress. Hver fjerde 13-18-åring har fått reklame for plastisk kirurgi.
Nye tall fra Medietilsynet viser at unge utsettes for reklame som kan føre til økt kroppspress. Hver fjerde 13-18-åring har fått reklame for plastisk kirurgi.
Barn og unges kontoer kan bli misbrukt til å spre svindel og spam i tillegg til at barna mister tilgang til tjenesten de vanligvis bruker. Samtidig er det nokså fort gjort å sette opp sikkerhetsgrep for å unngå at det i det hele tatt skjer. Forebygg hacking.
Vandrerhistorier spres på Youtube og i sosiale medier som sannhet. Barnevakten har fått henvendelser fra foreldre om barn som blir redde for "The backrooms". En av Youtube-videoene om fenomenet er sett over 42 millioner ganger.
Mobiloperatører og forsikringsselskap tilbyr trygghetsforsikringer til familier ved uønskede opplevelser på nett. Men hvor nyttige er de?
For ofte handler treningsvideoer på sosiale medier om reduksjon av vekt, fettmasse og bygging av muskler, forteller Christine Sundgot-Borgen som har skrevet doktorgrad om ungdom og deres forhold til egen kropp.
Vært på skolen, butikken eller hos en venn? Ved å kjøpe et Snapchat-abonnement kan andre se et 24-timers «opptak» av hvor barna dine har bevegd seg på et kart.
Nesten halvparten av norske jenter 10 - 17 år ønsker et mer positivt syn på egen kropp ifølge en undersøkelse utført av Syno på oppdrag fra Dove. Over 4 av 10 jenter over 14 år sier også at de føler seg mindre vakre etter å ha sett bilder av venner på sosiale medier. Jenter blir mer selvkritiske med alderen.
Spillfigurer i sex-stillinger med synlige kjønnsorganer florerer på Instagram. Figurer fra Fortnite, Among Us, Minecraft og My Little Pony er bare noen av eksemplene som dukker opp.
Sosiale medier er en av de viktigste kildene til nyheter for barn og unge. Men i mylderet av informasjon dukker det stadig opp falske nyheter.
Mange følger influensere på sosiale medier. I omløp finner man blant annet tips som kan være helsefarlige eller ren markedsføring, sier Oda Marie Skancke fra Faktisk.no.
Internett er blitt et sted hvor barnas tillit, nysgjerrighet og evne til å leke ofte utnyttes for å innhente data om dem, sier professor og forsker Natalia Kucirkova ved Universitetet i Stavanger.
På sosiale medier og internett ser barn og unge nyheter om krig, ulykker og katastrofer som kan oppleves som skremmende. Her er noen tips til hvordan snakke med barna om temaet.
Redd Barna har laget 10 filmer med diskusjonskort til bruk på foreldremøter i barnehage og i skolen. Filmene gjenspeiler hverdagslige situasjoner og tar opp temaer som inkludering, tilstedeværelse, bildedeling og mobbing.
Flere steder i landet har meldingsappen Sendit blitt populær blant yngre barn. Appen knytter seg opp mot Snapchat og kan sende meldinger anonymt, noe som har ført til mobbing.
Temperaturen kan bli ganske så tøff på sosiale medier iblant, og ungdom har ulike måter å håndtere stygge kommentarer på. Vi har tatt praten med tre åttendeklassinger.
Å holde kontakt med venner og familie er noe av det viktigste med sosiale medier for disse tre åttendeklassingene. Her er noen grunner til at mobilen er blitt en så viktig del av tenåringenes hverdag.
Sosiale medier og spill blir en videreføring av vennskapet i skolegården. Hva må til for at elevene skal trives digitalt? Og hva bør skolen og hjemmet samarbeide om?
Ved å delta på konkurranser i regi av Snapchat kan brukere snart sende inn videobidrag i håp om å vinne penger. Den totale vinnerpotten kan bli på flere hundre tusen norske kroner.
Ett av ti barn har sett hatmeldinger på nett. Hva bør barn gjøre dersom de ser eller selv blir utsatt for hatprat?
Apple tester ut en ny funksjon som advarer foreldre hvis barna får eller sender seksuelle bilder i meldinger-appen.