Det lages profiler av barn for å selge reklame og for å holde på deres interesse over tid. I verste fall kan også sårbarheter hos barna bli utnyttet på uetisk vis, sier Finn Myrstad som er fagdirektør i Forbrukerrådet.
Foreldre er raskere med å vurdere gutters spilling som problematisk sammenlignet med hos jenter ifølge en ny undersøkelse. I tillegg er som regel fedre mer bekymret enn mødre for barnas spilling.
Over halvparten av barn og unge har kjøpt spillinnhold for ekte penger. Et nytt forskningsprosjekt undersøker hvordan barn påvirkes av spillkjøp og hvordan spillbutikkene utformes for å tjene mest mulig penger.
Vandrerhistorier spres på Youtube og i sosiale medier som sannhet. Barnevakten har fått henvendelser fra foreldre om barn som blir redde for "The backrooms". En av Youtube-videoene om fenomenet er sett over 42 millioner ganger.
Nesten 9 av 10 foreldre oppgir at de er uenige seg imellom om regler for dataspilling. Det kom fram under lansering av rapporten på et frokostseminar 18. oktober i Oslo.
Steam er en av de mest populære plattformene for å kjøpe spill til PC. Inne på siden finner man grove pornospill som inneholder detaljerte sexscener og full nakenhet.
Spillfigurer i sex-stillinger med synlige kjønnsorganer florerer på Instagram. Figurer fra Fortnite, Among Us, Minecraft og My Little Pony er bare noen av eksemplene som dukker opp.
Internett er blitt et sted hvor barnas tillit, nysgjerrighet og evne til å leke ofte utnyttes for å innhente data om dem, sier professor og forsker Natalia Kucirkova ved Universitetet i Stavanger.
Mange foreldre bekymrer seg for tidsbruken på skjerm og skulle gjerne ha hatt et konkret timetall å forholde seg til. Forsker og Spesialrådgiver Stian Overå ved KORUS Øst deler sine råd og erfaringer.
En undersøkelse blant 8 - 11-åringer viser at mange barn spiller spill med 16- og 18-årsgrense. Samtidig sier flere av barna at aldersgrenser på spill er passelige eller kunne vært strengere.
Sosiale medier og spill blir en videreføring av vennskapet i skolegården. Hva må til for at elevene skal trives digitalt? Og hva bør skolen og hjemmet samarbeide om?
Spillutvikleren Roblox har nå laget et chattefilter som fjerner banning og hatefulle uttrykk i chat. Endelig kan man også velge beløpsgrenser for hvor mye penger barna kan handle for på plattformen.
KJØPEPRESS I SPILL: Stadig flere merkevarer dukker opp i Roblox for å få spillerne til å betale ekte penger for digitale goder som kostymer, klær og pyntegjenstander.
Atter en gang har spillet Among Us fått en oppdatering. Nå kan man opprette kontoer slik at det er mulig å rapportere andre spillere som har ufin oppførsel eller driver på med juks. Spillet har også fått innlemmet en enkel foreldrekontroll og samtykkeløsning.
Hva gjør du når to app-butikker viser forskjellige aldersgrenser? Og hvor streng bør du i det hele tatt være med å overholde aldersgrenser og brukervilkår som står oppgitt i appen? Her er Medietilsynets råd.