Det lages profiler av barn for å selge reklame og for å holde på deres interesse over tid. I verste fall kan også sårbarheter hos barna bli utnyttet på uetisk vis, sier Finn Myrstad som er fagdirektør i Forbrukerrådet.
Over halvparten av barn og unge har kjøpt spillinnhold for ekte penger. Et nytt forskningsprosjekt undersøker hvordan barn påvirkes av spillkjøp og hvordan spillbutikkene utformes for å tjene mest mulig penger.
På Youtube og andre plattformer når influensere tusenvis av barn og unge med gaming-innhold. I disse livesendingene er det flere som spør seerne sine om å donere ekte penger.
17 prosentpoeng færre jenter spiller dataspill sammenlignet med i 2020. Når det gjelder stygge kommentarer og utestenging i spill, opplever de yngste mest av dette. I tillegg har 6 av 10 barn mellom 9–17 år spilt spill med aldersgrense 18 år.
SPILL OG REKLAME: Barn utsettes for reklamepress fra tidlig alder. Nå har FIFA lansert et nytt fotballspill i Roblox-universet, i samarbeid med Visa og Adidas. I Roblox blir også Elton John markedsført med sitt eget spill.
Nesten alle barn spiller dataspill. For å henge med på barnekulturen, har lærer Simen Frøyhov Kristoffersen startet en gaming-kanal på Youtube. Målet er å lære mer om spill og samtidig lage barnevennlig spillinnhold for skoleelever.
Bygg og driv en restaurant eller fornøyelsespark med barna. Lek gjemsel, eller løp gjennom noen vanvittige hinderløyper. Her er noen tips til Roblox-spill som du og barna kan spille sammen.
Stadig flere dataspill selger virtuelle gjenstander som kan kjøpes for ekte penger. I en ny rapport slår Forbrukerrådet ned på problematiske kjøpemuligheter. Særlig barn og unge skal vernes.
KJØPEPRESS I SPILL: Stadig flere merkevarer dukker opp i Roblox for å få spillerne til å betale ekte penger for digitale goder som kostymer, klær og pyntegjenstander.
GRATIS WEBINAR TORSDAG 8. APRIL: Møt Barnevakten og Forbrukerrådet når vi tar opp dilemmaer omkring kjøpepress i spillene som "alle" barna spiller. Still spørsmål, del bekymringer og gi innspill. Webinaret varer en time. Påmelding.
Vi dreier stadig mer mot det kontantløse samfunnet og er i en tid hvor netthandel bare øker. Hvordan lærer man så barn varsomhet når det gjelder forbruk, og at penger er mer enn bare tall som går inn og ut av kontoen? Elin Reitan, forbrukerøkonom i Nordea, gir råd.
Med Apple’s operativsystem, iOS, kan opptil seks familiemedlemmer dele innhold, handle fra det samme kredittkortet og – ikke minst – foreldre får mulighet til å godkjenne barnas forbruk.
Har du barn eller jobber med barn som er mellom sju og tolv år gamle? I denne veilederen får du nyttige råd for hvordan dere skaper gode vaner på nett sammen.