Ikke bli for opphengt i timene barna bruker på skjerm
Foreldre bør heller fokusere på hva barna gjør på skjermene sine, i stedet for bare å se på tiden, mener barne- og ungdomspsykiater, Melanie Ekholdt.
Foreldre bør heller fokusere på hva barna gjør på skjermene sine, i stedet for bare å se på tiden, mener barne- og ungdomspsykiater, Melanie Ekholdt.
Det er fint at barna lærer å bruke datamaskiner på skolen og kan samarbeide om lekser over nettet hjemmefra. Samtidig innebærer digitale skoleløsninger økt risiko. Bør skolenes elevnett ha enkelte sikkerhetsgjerder?
Hva slags elevnett kan skolene opprette uten foreldrenes samtykke? Er det greit at niåringer kan videochatte med sekstenåringer på andre skoler? Er det greit at førsteklassinger kan dele familiebilder med resten av klassen?
Google har levert undervisningsløsninger svært billig til norske skoler i flere år. Hva bør foreldre være oppmerksomme på ved "G Suite for Education" og "Classroom"?
Tidligere hadde Wikipedia lav status blant for eksempel lærere. I dag er Wikipedia ofte førstevalget i søkemotorer og er mye brukt.
Smarttelefonen har åpenbart muligheter som den tradisjonelle læreboka ikke har. Den kan dessuten gi elever en ekstra dose med motivasjon. Men å la elever bruke mobiltelefon i klasserommet er langt fra problemfritt å innføre.
Høgskolelektor, forfatter og prisvinnende lærer, Hanan Mohamed Abdelrahman, tar i bruk sosiale medier for å nå ut til barn, ungdom og foreldre som strever med matematikk.
Barn kan ha mye glede av å filme at de utfører sprø utfordringer. Men det gjelder å forklare dem hva som er farlig.
En håndholdt stabilisator til mobilen kan bety hele forskjellen for om videoopptak på mobilen ser amatørmessig eller profesjonelt ut. Dette kan være en god investering for barn og unge som ønsker å være kreative med levende bilder.
Foreningen «Lær kidsa koding» møter 100.000 barn hvert år for å motivere dem til å lære seg datakoding.
Lysende skjermer har en magisk evne til å fange oppmerksomheten til barna, og nettbrett kan være så mye mer enn bare underholdning og tidsfordriv, ifølge Margareth Sandvik, professor og forsker ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
E-bok på mobilen kan være et alternativ til spill når barna venter på bussen. Og skal nettbrettet bort fra sengen, kan det være fint med en papirbok på puten.
Terje Pedersen, ungdomsskolelærer på Rothaugen skole i Bergen, bruker sosiale medier i klasserommet for å la elevene snakke med personer fra hele verden som har opplevd historiske begivenheter.
Apples siste oppdatering gir nye, spennende og lærerike muligheter til iPhone og iPad. Her har vi samlet mange viktige funksjoner som er verdt å få med seg.
Lek med et virtuelt togsett på middagsbordet ditt, eller vandre blant stjernene i solsystemet. AR-teknologi rulles nå for fullt ut til iPhone og iPad, og byr på mange, spennende muligheter.
På sosiale medier diskuterer barn og unge viktige samfunnsspørsmål, opplever fellesskap og uttrykker sin kreativitet, sier trebarnsmor og «head of social media» i Sense Kommunikasjon, Elise Landa Omsland.
Den nye quiz-appen fra Kahoot gjør at elevene kan spille mot hverandre uten å være i samme rom. Dermed kan spillet brukes som hjemmelekse.
Det har aldri vært enklere å lage musikk, sier lærer, rapper og musiker, Jon Petter Helgesen-Etnestad. Alt barn og unge trenger i dag er en smarttelefon eller en datamaskin.
Hvor starter prosessen for barn og unge som drømmer om å lage sitt eget spill? Barnevakten intervjuet den norske spillutvikleren Mattis Folkestad, som har laget det vakre og kritikerroste pek-og-klikk-spillet Milkmaid of the Milky Way.
Skjermene våre kan brukes til så mangt, og med internett åpner det opp for større utvalg og tilgjengelighet. Les bildebøker med småtottene, eller la større barn få hive seg ut med lesing på egenhånd.