Med en Chromebook kan barn og unge besøke nettsider, gjøre lekser, se på Youtube og laste ned apper og spill fra Google Play. Med foreldreinnstillinger på plass kan man stenge for upassende nettsider, kjøp og gi barna en tilpasset Youtube-opplevelse.
Vært på skolen, butikken eller hos en venn? Ved å kjøpe et Snapchat-abonnement kan andre se et 24-timers «opptak» av hvor barna dine har bevegd seg på et kart.
Mange elever får med seg nettbrett eller skole-PC i sekken allerede fra første klasse. Foreldre og FUG reagerer på at skole-enhetene mangler internettfilter for å beskytte barna når de er hjemme.
Barnevakten har etterlyst barnevennlige telefoner. Europarådets parlamentarikerforsamling har nå delt en resolusjon som peker mot tryggere digitale enheter for barn.
Spillfigurer i sex-stillinger med synlige kjønnsorganer florerer på Instagram. Figurer fra Fortnite, Among Us, Minecraft og My Little Pony er bare noen av eksemplene som dukker opp.
Dersom foreldrene i klassen skal opprette en foreldregruppe på sosiale medier, finner du her gode tips og råd for hvordan man kan drive en slik gruppe.
Internett er blitt et sted hvor barnas tillit, nysgjerrighet og evne til å leke ofte utnyttes for å innhente data om dem, sier professor og forsker Natalia Kucirkova ved Universitetet i Stavanger.
På sosiale medier og internett ser barn og unge nyheter om krig, ulykker og katastrofer som kan oppleves som skremmende. Her er noen tips til hvordan snakke med barna om temaet.
Mange foreldre bekymrer seg for tidsbruken på skjerm og skulle gjerne ha hatt et konkret timetall å forholde seg til. Forsker og Spesialrådgiver Stian Overå ved KORUS Øst deler sine råd og erfaringer.
Vi ville teste hvor godt Instagram tilrettela for tenåringer. Det tok ikke lang tid før vi ble bombardert med pornolenker, reklame og kroppsfiksert innhold.
En undersøkelse blant 8 - 11-åringer viser at mange barn spiller spill med 16- og 18-årsgrense. Samtidig sier flere av barna at aldersgrenser på spill er passelige eller kunne vært strengere.
Sosiale medier og spill blir en videreføring av vennskapet i skolegården. Hva må til for at elevene skal trives digitalt? Og hva bør skolen og hjemmet samarbeide om?
Spillutvikleren Roblox har nå laget et chattefilter som fjerner banning og hatefulle uttrykk i chat. Endelig kan man også velge beløpsgrenser for hvor mye penger barna kan handle for på plattformen.
KJØPEPRESS I SPILL: Stadig flere merkevarer dukker opp i Roblox for å få spillerne til å betale ekte penger for digitale goder som kostymer, klær og pyntegjenstander.