YouTube er svært populært blant barn og unge, og byr på en enorm menge med positive, morsomme og lærerike videoer. Men samtidig finnes videoer med problematisk innhold. Hvordan skal man forholde seg til det som foreldre?
Ikke alle filmer som er «tillatt for alle» egner seg for barn. Det er fordi aldersgrenser settes etter skadelighetsprinsippet, og ikke etter målgruppe, forklarer Medietilsynet.
Det er allment forstått at barn må beskyttes fra vold i filmer og spill, men barna sier derimot at vold fra virkeligheten skremmer dem mer. Forsker Elisabeth Staksrud forklarer hvorfor, og oppfordrer foreldre til å snakke med barna.
Nyheter på tv og internett flommer over når terrorhandlinger inntreffer. Som voksne er vår jobb å trygge barna ved å fokusere på sikkerhetsaspektet, mener Unni Heltne ved Senter for Krisepsykologi.
Ved jevne mellomrom skjer det tragedier som fyller mediene med sterke reportasjer. – Hjelp barna med å bearbeide sterke nyhetsinntrykk, råder Barnevakten.
Videoopptak er blitt hverdagskost for dagens unge. Sten Hellevig, som er filmregissør og kinoaktuell med filmen «Dryads - Girls don’t cry», deler sine tips.
Med beskyttelsesloven har vi fått et samlet regelverk for alle medieplattformer. Det gir barn og unge bedre beskyttelse mot skadelig innhold i film og tv-programmer – på tv, kino, dvd og nett.
Det er mange grunner til å vise film i skolen. Blant annet handler det om å øke barnas mediekompetanse, og måloppnåelse i skolens læreplan. På skolekino.no kan man finne veiledning og pedagogiske opplegg til aktuelle filmer.
Nesten alle i reklame- og motebransjen retusjerer. Det vanligste er å gjøre modellen slankere, endre på proporsjoner eller kroppsdeler, fjerne urenheter i huden og sminke modellen digitalt, forteller talsmann Runa Fjellanger i Ungdom mot retusjert reklame.
Over halvparten av barna blir skremt på nettet, og pornografi og vold på Youtube er noe av det som skremmer barna mest, viser undersøkelse. – Det er viktig at foreldre har dialog med barna om deres opplevelser på nett, mener eksperter.