Å vokse opp i god digital jord
Det er på tide å gjøre noe når norske ungdommer er tristere, mindre lykkelige og mer deprimerte enn før.
Det er på tide å gjøre noe når norske ungdommer er tristere, mindre lykkelige og mer deprimerte enn før.
Hvilke spill er populære nå? Hvilke julegavetabber bør du unngå? Hvilken spillkonsoll bør du velge? Hvilke forbrukerrettigheter har du ved spill og apper? Hvilke filmer er aktuelle som julepresang?
Barn kan ha mye glede av å filme at de utfører sprø utfordringer. Men det gjelder å forklare dem hva som er farlig.
I en barnehage i Bergen lager barna spillefilm. Du kan gjøre det samme hjemme, rull ut den røde løperen til premierefesten. Det er fint at barna tidlig lærer seg visuell kommunikasjon.
Medietilsynet og Forbrukertilsynet arrangerte paneldebatt under Arendalsuka 2018. Tema var: "Hvordan kan vi sørge for at barn er trygge digitale forbrukere?" Nedenfor finner du notater fra debatten.
Det er ikke forbudt med reklame rettet mot barn, men det er en del regler som gjør at bloggere og andre markedsførere må være forsiktige. Vi spør Forbrukertilsynet om hva foreldre bør være klar over.
Noen influencere nyter stor tillit blant barn og unge, og kan snakke om et produkt uten at det er åpenbart at de driver med reklame. Foreldre bør opplyse barna sine om markedsføring på nett, råder Bente Øverli, nestleder i Forbrukertilsynet.
En håndholdt stabilisator til mobilen kan bety hele forskjellen for om videoopptak på mobilen ser amatørmessig eller profesjonelt ut. Dette kan være en god investering for barn og unge som ønsker å være kreative med levende bilder.
Du tar med barna på kino eller lar dem se filmer på Netflix. Har du tenkt over at inni filmene er det reklame som ikke ser ut som reklame?
Film, tv, spill, apper og sosiale medier. De fleste medieprodukter og tjenester har aldersanbefalinger eller aldersgrenser som alle bør ha et bevisst forhold til. Men det er ikke alltid like lett å orientere seg. Her får du en oversikt, samt lenker til nyttige ressurser.
Det finnes flere eksempler på reklame i sosiale medier der barn og unge får rollen som mottaker, produsent og distributør av merkevaren, sier Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.
6. til 8. november hadde NRK Super temadager om «seksuelle overgrep». Her ble det også lansert en rekke animasjonsfilmer om temaet. Gjennom disse vil barn i hele Norge kunne få kunnskap om kropp, grenser, sine rettigheter og seksuelle overgrep, sier regissør Marianne Müller.
Etter at barn har sett film, kan dialogen med den voksne bære preg av en forutbestemt mening om hva barnet skal ha lært. Men kanskje har barna reflektert over noe helt annet enn det man har forestilt seg, sier regissør Katarina Launing.
NRKs spørsmåls-app for barn er blitt populær. Det er opp mot 20 000 som svarer hver gang. Rekorden er 40 000 svar.
Når en youtuber roser et produkt, er det ikke lett å vite om synspunktene egentlig er reklame.
Fortell barna at i sosiale medier er mange innlegg egentlig reklame.
Selv om Hollywood byr på mye kvalitetsunderholdning, så er det kanskje enda viktigere at barn får oppleve kulturelle uttrykk som ligger nærmere deres egen virkelighet, sier Stig Brekke ved Kontxt Film, en distributør som satser på europeiske barnefilmer.
Det er enkelt å filme med mobil, men det som skiller en god fra en imponerende video er etterbehandling i et program på mobil eller datamaskin. Og teknologien gjør det så enkelt at alle kan klare det.
Å lage en god film handler ikke om å ha kostbart og avansert utstyr, det handler heller om å formidle en god historie, sier Jon Terje Hellgren Hansen, partner og kreativ leder ved Visualdays.
Forbrukerombudet og Medietilsynet har utarbeidet veiledere for hvordan man på lovlig vis kan legge ut reklame i sosiale medier. Samtidig foreslås merking som gjør det lettere å identifisere reklame, produktplassering og sponsing.