Hva må til for å være en god rollemodell?
Foreldre som vil forebygge at barna mobber andre på nett må først og fremst skaffe seg kunnskap om kanalene barna er på, og selv være gode eksempler på bruk av sosiale medier, sier eksperter.
Foreldre som vil forebygge at barna mobber andre på nett må først og fremst skaffe seg kunnskap om kanalene barna er på, og selv være gode eksempler på bruk av sosiale medier, sier eksperter.
Barn og unge med en god selvfølelse vil være mindre utsatt for mobbing samtidig som de tåler bedre det å bli utsatt for en eventuell mobbesituasjon, sier kursholder og sosiolog Anita Fevang.
Her er en oversikt over noe av det FNs barnekonvensjon, opplæringsloven, straffeloven og barneombudet sier om mobbing.
Forskere utfordrer voksne til å følge mer med og bære frem gode forbilder blant elevene.
Hvordan kan man forebygge og håndtere mobbing på en god måte? Mobbeombud Bodil J. Houg mener man vil nå langt med å være en tydelig voksen og gjøre små grep i hverdagen.
Familiestøtte og vitners vilje til inngripen har beskyttende effekt.
Hver dag gruer tusenvis av barn og unge seg til å gå på skolen eller å sjekke mobilen fordi de opplever mobbing. Vi må gjøre mer for å hjelpe de som mobbes og hindre mobbing i barnehage og skole.
Trygg i Fjell har med sitt fokus på kunnskapsheving, felles innsats og kontinuerlig arbeid etablert et forbilledlig arbeid mot mobbing. Det har skapt nasjonal oppmerksomhet.
Professor Ingrid Lund ved Universitetet i Agder er blant en gruppe forskere som mener det er på høy tid å redefinere vår forståelse av mobbing. Andre forskere er skeptiske.
I hjemmet må foreldre bli flinkere til å anerkjenne barnas skjermbruk, sier foredragsholder og høyskolelektor Ingrid Grimsmo Jørgensen. Dette for å bygge opp tillit slik at barna kan fortelle om vanskelige ting som skjer på nett.
Gyldendals bokserie «Psykologi for barn» tilbyr korte historier som gjør det lettere å snakke med barn om ting de opplever som vanskelig. To av bøkene tar for seg barns skjermbruk.
Å forby bruken av mobil- og nettbrett i skoletiden for å hindre digital mobbing, begrenser også de positive mulighetene som finnes i mediene. Det er bedre å skape gode relasjoner elevene imellom, ifølge Hanne Jahnsen, universitetslektor ved Læringsmiljøsenteret.
Mobbing på nett kan føre til at offeret opplever større angstsymptomer enn ved mobbing ansikt-til-ansikt, forteller Ida Risanger Sjursø, stipendiat ved Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger.
Når barn og unge står passivt og ser på andre bli mobbet, viser de aksept for denne type atferd, ifølge Anne Birgitta Nilsen, førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo og Akershus og forfatter av boka «Hatprat».
Her kan du få gode råd fra ekspert på området, mobbeombud Bodil J. Houg. Les mer om hvordan foreldre og skole skal gå frem når barn opplever mobbing.