Jenter og gutter opplever sosiale medier og spill forskjellig
Sosiale medier er viktigere for jenter enn for gutter. Jentene er mer opptatt av respons og føler også at de må kommentere andres poster. Guttene bruker gjerne gaming for å være sosial.
Sosiale medier er viktigere for jenter enn for gutter. Jentene er mer opptatt av respons og føler også at de må kommentere andres poster. Guttene bruker gjerne gaming for å være sosial.
Nok en gang tilbys en funksjon som gjør det mulig for foreldre å lytte til barnas samtaler på skolen, hjemme hos venner eller på lekeplassen.
Flere av de store sosiale appene har en absolutt aldersgrense på 13 år i vilkårene. Dermed er foreldrenes samtykkemulighet spilt av banen. Det betyr at barna ikke har rett til å bruke disse appene.
Under koronapandemien gjorde lærere i mange land en heroisk innsats i å digitalisere skolen slik at elevene fikk undervisning hjemme. Men en undersøkelse viser at mange tredjepartsselskaper sporet barna.
Gode pauser er viktig. Noen barn kan få symptomer som hodepine og muskel- og skjelettplager med mindre man tar forholdsregler for skjermbruken, forteller forsker og førsteamanuensis Hanne-Mari Schiøtz Thorud ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Mange elever får med seg nettbrett eller skole-PC i sekken allerede fra første klasse. Foreldre og FUG reagerer på at skole-enhetene mangler internettfilter for å beskytte barna når de er hjemme.
FAU, som representerer foreldrene, kan samarbeide med skolen om denne sjekklisten slik at skolemaskinene kan bli tryggere.
Nesten halvparten av norske jenter 10 - 17 år ønsker et mer positivt syn på egen kropp ifølge en undersøkelse utført av Syno på oppdrag fra Dove. Over 4 av 10 jenter over 14 år sier også at de føler seg mindre vakre etter å ha sett bilder av venner på sosiale medier. Jenter blir mer selvkritiske med alderen.
Fagfolk ser ulikt på spørsmålet om hvor tidlig barn bør få tilgang til digital teknologi, sosiale medier og digitale enheter i skolesammenheng.
Barnevakten har etterlyst barnevennlige telefoner. Europarådets parlamentarikerforsamling har nå delt en resolusjon som peker mot tryggere digitale enheter for barn.
Spillfigurer i sex-stillinger med synlige kjønnsorganer florerer på Instagram. Figurer fra Fortnite, Among Us, Minecraft og My Little Pony er bare noen av eksemplene som dukker opp.
Vi har over 1000 anmeldelser av spill, apper og filmer. Foreldre og lærere kan se hvilke tilbud som er underholdende, lærerike og oppbyggelige, og hvilke som ikke er det. Her viser vi noen eksempler:
Sosiale medier er en av de viktigste kildene til nyheter for barn og unge. Men i mylderet av informasjon dukker det stadig opp falske nyheter.
Grabovoi er et «magisk» tallsystem som norske barn og unge oppsøker på Tiktok, ifølge noen henvendelser Barnevakten har fått. Tallene skal gi barna mer penger, penere hår og fin kjæreste, påstås det.
Mange følger influensere på sosiale medier. I omløp finner man blant annet tips som kan være helsefarlige eller ren markedsføring, sier Oda Marie Skancke fra Faktisk.no.
Reklamebilder med fotomodeller som er blitt retusjert, må fra 1. juli 2022 merkes med et varsel for å redusere kroppspress blant barn og unge. Men noe retusjering vil bli lovlig uten krav om varselsmerke.
HØRING: Det er mye bra med digitalisering, men det bør følges opp med flere statlige retningslinjer, uttrykker Barnevakten i et høringsinnspill til kunnskapsminister Tonje Brenna.
Dersom foreldrene i klassen skal opprette en foreldregruppe på sosiale medier, finner du her gode tips og råd for hvordan man kan drive en slik gruppe.
Hvordan vil de nye metaversene bli for barn? Lego og Epic Games har inngått et langsiktig samarbeid. Budskapet er at deres metavers skal være trygge for barn. Hva menes med det?
Internett er blitt et sted hvor barnas tillit, nysgjerrighet og evne til å leke ofte utnyttes for å innhente data om dem, sier professor og forsker Natalia Kucirkova ved Universitetet i Stavanger.