Noen foreldre bekymrer seg for om barna er blitt dataspillavhengige. Hvor går egentlig grensen? Psykologspesialist John Eric Llera har høstet erfaringer i møte med familier der spillingen er blitt en utfordring.
SKUMLE SPILL: Hørt om Five Nights at Freddy's, Hello Neighbor eller Poppy Playtime? Skrekkspill er noen av de mest populære titlene på konsoll og mobil. Til og med i Roblox spilles det skrekkspill.
Det dukker stadig opp e-sportsklubber rundt omkring i landet for gaming-interesserte barn og ungdom. Men klubbene har ulike måter å forholde seg til aldersgrenseordningen på spill.
Noen foreldre uroer seg både for timetallet og hva barnet kan gå glipp av når det blir mye skjerm. Her får du gode råd og betraktninger fra psykolog Jeanette Sjaaeng.
Til tross for over ett år med pandemi og restriksjoner tegner Ungdata Junior-undersøkelsen fra oktober 2021 et positivt bilde av barn og unges oppvekstsvilkår. Flertallet av barna oppgir å ha gode liv, et godt selvbilde, skoletrivsel og god relasjon til venner og foreldre. Fritiden preges av idrett og aktiv skjermbruk.
En undersøkelse blant 8 - 11-åringer viser at mange barn spiller spill med 16- og 18-årsgrense. Samtidig sier flere av barna at aldersgrenser på spill er passelige eller kunne vært strengere.
WEBINAR: Trygge voksne kan både forebygge nettmobbing og hjelpe barna med å håndtere vanskelige situasjoner på nett. Mobbeombud Mari-Kristine Morberg og Barnevakten deler råd og erfaringer. Webinaret varer en time. Påmelding.
Sosiale medier og spill blir en videreføring av vennskapet i skolegården. Hva må til for at elevene skal trives digitalt? Og hva bør skolen og hjemmet samarbeide om?
Spillutvikleren Roblox har nå laget et chattefilter som fjerner banning og hatefulle uttrykk i chat. Endelig kan man også velge beløpsgrenser for hvor mye penger barna kan handle for på plattformen.
Foreldre og andre som jobber med barn kan kan nå få hjelp til situasjoner der ungdom har isolert seg gjennom spill. Her blir barn og unge tildelt en voksen som spiller og chatter med dem. Målet er å hjelpe familier der spillingen er blitt et problem.
KJØPEPRESS I SPILL: Stadig flere merkevarer dukker opp i Roblox for å få spillerne til å betale ekte penger for digitale goder som kostymer, klær og pyntegjenstander.
Spill kan være en supersosial arena for barn, men også et sted med dårlig språkbruk og utestenging, sier kontaktlærer og dataspillentusiast Lars Peter Østrem.