I en ny rapport avdekker forskere hele 13 ulike former for manipulerende design i spillene Roblox, Fortnite og Hay Day. Mange barn og foreldre er ikke klar over at de blir lurt til å kjøpe spillinnhold for ekte penger.
For å bidra til trygg gaming satser stadig flere på rene jentelag i e-sport og egne gaming-arrangementer for jenter, forteller klubbleder Erlend Tønnesen ved Stikkontakten Gamingsenter.
Tidsbruk var også et tema for barne- og familieminister Kjersti Toppe som seksbarnsmor. Blant annet hadde hun en sønn som gamet en hel del. Samtidig mener hun at dagens foreldre står i en mye større skvis når det gjelder digitale dilemmaer.
Uhyggelig hus der man leter etter spøkelser og gufne monstre som forsøker å fange spilleren. Med brukergenererte spill har skrekk-sjangeren blitt enda større på Fortnite-plattformen.
Nær 1 av 4 barn og unge har kjøpt innhold i spill hvor innholdet var en overraskelse. Samtidig viser en ny rapport at unge selv etterspør strengere regulering av lootbokser.
Mangel på utstyr gjør det vanskelig for barn fra lavinntektsfamilier å delta på gamingaktiviteter, ifølge ny rapport. Dette skaper større sannsynlighet for utenforskap, sier Bjørn David Bancel Vik i Redd Barna.
En ny undersøkelse viser at flesteparten opplever seg selv som gode foreldre. Samtidig kjenner mange på tidsklemma, høye forventninger og en utfordring med å regulere barnas skjermbruk.
Ekskludering, skolefrafall og jenter i guttedominerte spillmiljø. Forfatter Nina Borge har tatt et dypdykk i ungdommers spillverden med tre dagsaktuelle bøker.
Det lages profiler av barn for å selge reklame og for å holde på deres interesse over tid. I verste fall kan også sårbarheter hos barna bli utnyttet på uetisk vis, sier Finn Myrstad som er fagdirektør i Forbrukerrådet.
Foreldre er raskere med å vurdere gutters spilling som problematisk sammenlignet med hos jenter ifølge en ny undersøkelse. I tillegg er som regel fedre mer bekymret enn mødre for barnas spilling.
Over halvparten av barn og unge har kjøpt spillinnhold for ekte penger. Et nytt forskningsprosjekt undersøker hvordan barn påvirkes av spillkjøp og hvordan spillbutikkene utformes for å tjene mest mulig penger.
Vandrerhistorier spres på Youtube og i sosiale medier som sannhet. Barnevakten har fått henvendelser fra foreldre om barn som blir redde for "The backrooms". En av Youtube-videoene om fenomenet er sett over 42 millioner ganger.
På Youtube og andre plattformer når influensere tusenvis av barn og unge med gaming-innhold. I disse livesendingene er det flere som spør seerne sine om å donere ekte penger.
17 prosentpoeng færre jenter spiller dataspill sammenlignet med i 2020. Når det gjelder stygge kommentarer og utestenging i spill, opplever de yngste mest av dette. I tillegg har 6 av 10 barn mellom 9–17 år spilt spill med aldersgrense 18 år.
SPILL OG REKLAME: Barn utsettes for reklamepress fra tidlig alder. Nå har FIFA lansert et nytt fotballspill i Roblox-universet, i samarbeid med Visa og Adidas. I Roblox blir også Elton John markedsført med sitt eget spill.
Headset og ørepropper er blitt vanlig tilleggsutstyr til mobiltelefoner og spillkonsoller. Samtidig er barn og unges hørsel ekstra sårbar for støy og høy lyd, ifølge Inger Helene Venås, generalsekretær ved Hørselshemmedes Landsforbund.
Nesten 9 av 10 foreldre oppgir at de er uenige seg imellom om regler for dataspilling. Det kom fram under lansering av rapporten på et frokostseminar 18. oktober i Oslo.