En studie av foreldre og deres håndtering av dataspill i hverdagen presenterer fire idealtyper av foreldrehåndtering av dataspill. Her kan du lese mer og sammenligne med din egen foreldrestil.
For å bidra til trygg gaming satser stadig flere på rene jentelag i e-sport og egne gaming-arrangementer for jenter, forteller klubbleder Erlend Tønnesen ved Stikkontakten Gamingsenter.
Uhyggelig hus der man leter etter spøkelser og gufne monstre som forsøker å fange spilleren. Med brukergenererte spill har skrekk-sjangeren blitt enda større på Fortnite-plattformen.
Nær 1 av 4 barn og unge har kjøpt innhold i spill hvor innholdet var en overraskelse. Samtidig viser en ny rapport at unge selv etterspør strengere regulering av lootbokser.
(16.-22. OKTOBER): Statsminister Jonas Gahr Støre åpner offisielt Spilluka 2023 som en uke der voksne oppfordres til å engasjere seg i barnas spilling. Han mener at barn som gamer, skal ha minst like gode utviklingskår som barn som spiller instrumenter eller driver med idrett.
Den norske appen Zupersmart gir barna strategier for å håndtere stress, følelser og vanskelige situasjoner som kan oppstå i hverdagen, forteller spesialrådgiver Belinda Ekornås ved RVTS ØST.
En ny undersøkelse viser at flesteparten opplever seg selv som gode foreldre. Samtidig kjenner mange på tidsklemma, høye forventninger og en utfordring med å regulere barnas skjermbruk.
Ekskludering, skolefrafall og jenter i guttedominerte spillmiljø. Forfatter Nina Borge har tatt et dypdykk i ungdommers spillverden med tre dagsaktuelle bøker.
Foreldre er raskere med å vurdere gutters spilling som problematisk sammenlignet med hos jenter ifølge en ny undersøkelse. I tillegg er som regel fedre mer bekymret enn mødre for barnas spilling.
En ny Minecraft-verden kan lastes ned gratis. Denne lærer barn og unge smarte grep for å sikre eget personvern, samt mer om hvordan de kan være trygge i spill og på internett.
Over halvparten av barn og unge har kjøpt spillinnhold for ekte penger. Et nytt forskningsprosjekt undersøker hvordan barn påvirkes av spillkjøp og hvordan spillbutikkene utformes for å tjene mest mulig penger.
På samme måte som det finnes ukentlige fotball- og håndballtreninger, har Playwell Online laget et digitalt fritidstilbud for gamere. Målgruppen er alle barn, men også med fokus på de som savner vennskap og struktur i hverdagen.
Vandrerhistorier spres på Youtube og i sosiale medier som sannhet. Barnevakten har fått henvendelser fra foreldre om barn som blir redde for "The backrooms". En av Youtube-videoene om fenomenet er sett over 42 millioner ganger.
17 prosentpoeng færre jenter spiller dataspill sammenlignet med i 2020. Når det gjelder stygge kommentarer og utestenging i spill, opplever de yngste mest av dette. I tillegg har 6 av 10 barn mellom 9–17 år spilt spill med aldersgrense 18 år.
SPILL OG REKLAME: Barn utsettes for reklamepress fra tidlig alder. Nå har FIFA lansert et nytt fotballspill i Roblox-universet, i samarbeid med Visa og Adidas. I Roblox blir også Elton John markedsført med sitt eget spill.