Filtrer

Kategorier
  • Kids and media
  • Startartikler
  • Basisartikler
  • Skole
  • Barnehage
  • Undersøkelser
  • Hjelpemidler
  • Myndigheter
  • Skjermtid
  • Gode rammer
  • Helse og søvn
  • Foreldrekontroll
  • Kreativitet og læring
  • Problematisk skjermbruk
  • Personvern
  • Sosial på nett
  • Aldersgrenser
  • Alle
  • Deling
  • Digital dømmekraft
  • Kildekritikk
  • Nettmobbing
  • Nettovergrep
  • Selvbilde
  • Sikkerhetsinnstillinger
  • Spilling
  • Aldersmerking
  • Læring
  • Pengebruk
  • Problemspilling
  • Spillopplevelser
  • Sunne rammer
  • Tv/film
  • porno
  • Aldersgrenser
  • Film- og tv-tips
  • Foreldrekontroll
  • Gode seeropplevelser
  • Nyheter
  • Reklame
  • Skaperglede
  • Ukategorisert
Velg alder

Ikke la skjermen bli en erstatning

– Skjermtid i seg selv er ikke problemet, men mangelen på andre ting kan skape utfordringer, sier psykologspesialist Bente Arntzen i Nettapi.

Publisert

– Barn lærer om livet når de ser film

– Film endrer oss og måten vi oppfatter verden på. Det er mye å lære, og barn kan oppleve historiske personer og skjebner på en måte som ikke hadde vært mulig ellers, sier kinosjef og trebarnsfar, Daniel Werlemo.

Publisert

– Ikke la barna leke med gamle mobiler

Politiet oppfordrer foreldre til være mer varsomme når de gir barn telefoner å leke med. De fleste som ringer politiets nødnummer er feiloppringninger, og da ofte fra barn som har lånt foreldrenes telefon.

Publisert

Hvordan få passive barn i bevegelse?

Barn beveger seg for lite i dag. Kan bruk av ny digital teknologi motivere barn til å bevege seg mer? Et forskerteam fikk i oppgave å svare på spørsmålet.

Publisert

Hvordan gjøre YouTube mer barnevennlig?

YouTube er svært populært blant barn og unge, og byr på en enorm menge med positive, morsomme og lærerike videoer. Men samtidig finnes videoer med problematisk innhold. Hvordan skal man forholde seg til det som foreldre?

Publisert

Slik setter du opp Google Sikkert søk

Søkemotoren Google er førstevalget for mange, også blant barn og unge. Lær hvordan du kan filtrere søket og utelukke upassende innhold.

Publisert

Kaos i aldersmerking på app

Hvordan skal man forholde seg til at spillapper har forskjellig aldersmerking på ulike plattformer, mens utviklers betingelser ofte sier noe helt annet? Vi har spurt Medietilsynet om deres vurdering av problemstillingen.

Publisert

Barna våre trenger ikke å være verdensmestere

I vårt samfunn, inkludert sosiale medier, er det mye fokus på å være vellykket, flink og populær. For barnas del, er det langt viktigere å kunne føle godt om seg selv. Det kan vi voksne hjelpe dem med, sier psykolog og tidligere PP-rådgiver, Kjell Totland.

Publisert

En guide til bildedeling

Å dele bilder og filmer med andre er en av gledene ved sosiale medier. Men det finnes en del regler å forholde seg til – både skrevne og uskrevne. Her får du en guide til smart og riktig bildedeling.

Publisert

Hva er sant på internett?

For at barn og unge skal greie seg i samfunnet, må de lære seg å skille mellom troverdig og usanne påstander på nettet, hevder Eva Bratvold, som har solid erfaring innen IKT i utdanningssektoren.

Publisert

Fastskrudd til mobilen?

Det finnes en grense der mobilbruken til barn og unge tar overhånd. Heldigvis kan foreldre legge til rette for å hindre at bruken blir overdreven. Professor Tor Wallin Andreassen ved Norges Handelshøyskole (NHH), forteller om årsaken til at vi blir så opphengt i skjermene våre.

Publisert

3D-spill kan bedre hukommelsen

Ifølge en forskningsstudie gir en halvtime med Super Mario 3D World eller andre tredimensjonale spill hver dag nyttig hjernetrim sammenlignet med enklere todimensjonale spill.

Publisert

Skjermvett begynner på dag én!

En veileder som gir småbarnsforeldre råd om de aller yngste barnas skjermbruk. Heftet «Småbarn og skjermbruk – en god start» tilbyr foresatte med barn i alderen 0-6 år råd og tips til å treffe gode valg for sin familie når det gjelder bruk av skjermer. For skjermvett begynner på dag én!

Publisert

Virkelighetsvold skremmer barna mest

Det er allment forstått at barn må beskyttes fra vold i filmer og spill, men barna sier derimot at vold fra virkeligheten skremmer dem mer. Forsker Elisabeth Staksrud forklarer hvorfor, og oppfordrer foreldre til å snakke med barna.

Publisert