Med mobil og PC er en hel verden av informasjon og kunnskap tilgjengelig bare noen tastetrykk unna, ifølge Håkon Skurtveit, kursholder og bibliotekar ved Rygge Bibliotek. Baksiden med å ha så mye informasjon for hånden, er at det krever mer av oss enn noen gang for å vurdere gode fra uegnede kilder.
Sårbare barn og unge som bruker mye tid på å følge sider og personer på sosiale medier som fokuserer på trening og kosthold i forhold til kroppens utseende, slanking og det å innfri en viss kroppsform, kan føre til en større misnøye med egen kropp, sier Kethe Marie Elgesem Engen, doktorgradsstipendiat ved Norges Idrettshøgskole.
Terje Pedersen, ungdomsskolelærer på Rothaugen skole i Bergen, bruker sosiale medier i klasserommet for å la elevene snakke med personer fra hele verden som har opplevd historiske begivenheter.
Vi stoler på vennene våre på sosiale medier, og senker derfor den kritiske sansen vår når venner blir brukt til å spre falske nyheter, sier Håkon Skurtveit, kursholder og bibliotekar ved Rygge Bibliotek.
Ungdom forteller meg at de i all hovedsak henter inn informasjon om kropp og sex fra porno, internett og venner, sier Trude Slettvoll Lien, spesialist i sexologisk rådgiving ved Sex og samfunn.
Det blir stadig mer komplekst å skille sann fra usann informasjon når man er på internett. Enten det er svindelforsøk eller falske nyheter, så finnes det allikevel noen ting å være oppmerksom på, ifølge Vidar Sandland, seniorrådgiver ved Norsk senter for informasjonssikring.
Hvis man søker etter kjente personer på sosiale medier, så dukker det gjerne opp flere alternativer som alle virker troverdige. Bjarte Malmedal, seniorrådgiver i Norsk senter for informasjonssikring, gir råd for hvordan barn og foreldre kan skille ut falske profiler.
For at barn og unge skal greie seg i samfunnet, må de lære seg å skille mellom troverdig og usanne påstander på nettet, hevder Eva Bratvold, som har solid erfaring innen IKT i utdanningssektoren.