I Frankrike lager man stadig nye lover som skal beskytte barns digitale liv. Nå har parlamentet fått på bordet et nytt lovforslag. Dataskjermer og mobilskjermer skal utstyres med lignende type advarsel som sigarettpakker har.
Når franske barn er influensere, enten i sin egen kanal eller ved at de deltar i sine foreldres kanal, skal inntektene settes på sperret konto frem til barna fyller 18 år, ifølge en ny lov. Foreldre må også sørge for at influenserlivet ikke går ut over skolegangen eller helsen.
En ny undersøkelse viser at flesteparten opplever seg selv som gode foreldre. Samtidig kjenner mange på tidsklemma, høye forventninger og en utfordring med å regulere barnas skjermbruk.
En lov i Frankrike påbyr at telefoner og datamaskiner ved salg skal være utstyrt med foreldreinnstillinger for å beskytte barn mot mental og fysisk skade.
Sosiale medier, reklame og sammenligning med andre. Barn og unges selvfølelse er under press. Samtidig kan voksne bidra til at unge blir mer motstandsdyktige for denne type påvirkning.
Storbritannia: Youtube kan stå overfor en bot dersom det viser seg å være riktig at nettstedet har sanket inn personopplysninger fra millioner av barn. Blir Youtube felt i Storbritannia, kan man anta at samme forhold gjelder for norske barn.
HØRING: Barne- og familiedepartementet har startet arbeidet med en gjennomgang av barns forbrukervern i digitale medier og innkalte til innspillsmøte. Barnevakten deltok med forslag og har nå også sendt inn forslagene skriftlig. Teksten kan du lese her.
Barnevakten møter elever, foreldre og lærere over hele landet med foredrag eller kveldsskoler om skjermbruk og nettvett. Nedenfor finner du vanlige spørsmål som skoler og barnehager stiller ved bestilling av et Barnevakten-besøk.
Youtube Kids er Youtubes tilbud for barn mellom null og tolv år. Denne barneversjonen av Youtube blir utnyttet av enkelte nettbutikker som selger barneleker.
I sitt høringssvar tar Barnevakten opp at barn og unge har rett på å få tilpasset digital teknologi basert på deres alder og modenhet. Barnevakten støtter at DSA-reglene fra EU tas inn i norske lover.
HØRING: Barne- og familiedepartementet inviterte til innspillsmøte om barns forbrukervern i digitale medier. Barnevakten foreslo at man skal få rett til å skru av algoritmer og sporing.
Det lages profiler av barn for å selge reklame og for å holde på deres interesse over tid. I verste fall kan også sårbarheter hos barna bli utnyttet på uetisk vis, sier Finn Myrstad som er fagdirektør i Forbrukerrådet.
HØRING: I sitt høringssvar tar Barnevakten opp at sosiale medier må legge enda mer til rette med foreldreinnstillinger slik at appene tilpasses barnets modenhet og alder. Barnevakten mener også at myndighetene må lage overordnede regler for skoleløsninger.
Foreldre gir barna tilgang til mobil og sosiale medier for å unngå at barna føler utenforskap, men også av praktiske årsaker. Samtidig preges foreldrerollen av bekymring og uro omkring barnas skjermbruk, men det blir vanskelig å holde igjen når andre barn slipper til tidlig.
Over halvparten av barn og unge har kjøpt spillinnhold for ekte penger. Et nytt forskningsprosjekt undersøker hvordan barn påvirkes av spillkjøp og hvordan spillbutikkene utformes for å tjene mest mulig penger.
FORELDRE: Her er en innledende artikkel om hvordan barn kan bli overvåket av store selskaper, skoler og foreldre. Det er både positive og negative sider ved overvåking, sporing og profilering.
FORELDRE: Youtube har en enorm innflytelse blant barn og unge, både positivt og negativt. Her viser vi hvordan foreldre kan redusere risikoen for at barna utsettes for skadelig innhold og uønsket reklame.