Schibsted samlet inn en million opplysninger om abonnent
Barn bør få opplæring i hva som venter dem i den norske medievirkeligheten. De bør kjenne til at norske medier samler inn mye informasjon om abonnentene.
Barn bør få opplæring i hva som venter dem i den norske medievirkeligheten. De bør kjenne til at norske medier samler inn mye informasjon om abonnentene.
Regjeringens forslag til ny barnelov hadde høringsfrist 1. mai 2021. Barnevakten er positive til at barn sikres mer rett til å si sin mening, men savner at lovutvalget har vurdert hvordan dette kan gå ut over barns trygghet på nett. Nedenfor ser du innspillene som Barnevakten sendte inn.
Foreldre bekymrer seg for tidsbruk og frykter at barnet skal oppleve pornografi og seksuelle overgrep på internett viser ny rapport. Foreldre og barn må også bli flinkere til å snakke sammen.
Mange apper og sosiale medier samler og selger informasjon om deg til andre. Blant annet for å målrette reklame. Dette vil Apple at du skal begrense med nye innstillinger på telefonen. I tillegg har Apple lansert en oppdatert veileder, slik kan du gi barna bedre personvern.
TRYGGERE: Tiktok-brukere mellom 13 år og 15 år har nå begrenset kommentarfelt. De kan heller ikke kjøpe virtuelle gaver. Kontoen blir også satt som privat som standard.
Kunstig intelligens skal anslå brukernes egentlige alder og det skal bli vanskeligere for overgripere å sende direktemeldinger til yngre brukere. Instagram oppfordrer barn til å sette kontoen i privat modus.
Med dans, humor og blålys har politiets nettpatrulje logget seg på TikTok for å nå barn og unge. Responsen har vært enorm med nesten 380 000 følgere.
Selvmordsvideoen på Tiktok i høst fikk Medietilsynets direktør til å ta bladet fra munnen: Nå må Snapchat, Tiktok og Instagram ta grep. Det er bra at myndighetene reagerer og etterlyser grep, men kan vi overlate ansvaret til aktører bak sosiale medier? Vi trenger bedre strategier for å gjøre internett til et bra sted å være for barn og unge.
Start tidlig med å bygge opp barnets digitale kompetanse innen nettvett. Medietilsynet har laget et spill som rolig tar deg og barnet med gjennom en del digitale utfordringer. Spillet er laget for 1.-4. klassetrinn.
Nettstedet Tenk tilbyr undervisningsopplegg i kritisk tenkning midt i mediehverdagen. Elever på ungdomskoler kan se korte videoer eller presentasjoner før de svarer på en del spørsmål, dette vil gjøre dem mer bevisste når det gjelder budskap, fakta og kilder når de er på internett.
Det hender tenåringer bruker nettet til å planlegge slåsskamper eller for å selge alkohol. Barnevaktens budskap er at foreldre ikke må la seg lamme av det negative som finnes på nettet. Det er viktig at barn får med seg alt det positive som finnes der ute. Ikke dra ut hovedsikringen.
En del foreldre kan være bekymret for at barna deler nakenbilder av seg selv med venner eller fremmede og at bildene blir spredd videre. Men to undersøkelser viser at tenåringer sjelden deler nakenbilder.
Barnevakten håper myndighetene vil gjøre det lettere for foreldre som ønsker å stå imot presset om å gi barn under 13 år tilgang til sosiale medier.
FOR PEDAGOGER: Barnevakten har samlet norske læringsressurser for digital dannelse slik at de er enkle å søke opp for skoler og barnehager. Også ressurser til bruk på foreldremøter er samlet her.
Barn skal slippe å se porno, selvmord og skremmende innhold på maskinene som de låner av skolen. Foreldre kan nå kreve fortgang i den lokale skolen, med både stortingsvedtak og Utdanningsdirektoratets ferske veiledningshefte i hånden.
Fagfornyelsen i skolen bør gi Krle-faget mer ansvar for barns digitale ferdigheter. Det mener Barnevakten som etterlyser tydeligere pensum om å vise omsorg for hverandre i digitale medier.
Tidligere hadde Wikipedia lav status blant for eksempel lærere. I dag er Wikipedia ofte førstevalget i søkemotorer og er mye brukt.
Selv om Martine Halvorsen har over 70.000 følgere på sosiale medier, er det fortsatt viktig for henne å være ærlig og troverdig i møte med hver enkelt person hun når ut til. Hennes beste råd til barn og unge er å følge profiler som formidler gode holdninger og verdier.
Mer enn noen gang utsettes barn og unge for et enormt fokus på kropp og utseende fra markedskrefter og medier, og mer enn noen gang er kritisk medieforståelse en viktig ferdighet.
Influenserne kan ikke lenger late som at de er amatører og slippe unna kritikk eller bøter når de bryter reglene for reklamemerking av sine innslag.