Fortnite eller Overwatch?
To nettbaserte skytespill har tatt verden med storm og har også nådd enorm popularitet blant gutter og jenter her til lands. Hva er egentlig Fortnite og Overwatch, og hvilket av spillene bør man gå for til poden sin?
To nettbaserte skytespill har tatt verden med storm og har også nådd enorm popularitet blant gutter og jenter her til lands. Hva er egentlig Fortnite og Overwatch, og hvilket av spillene bør man gå for til poden sin?
– Ikke la barna dine spille skytespill dersom de er yngre enn spillets aldersanbefaling. Det er oppfordringen fra Tonje Moberg, som er lektor i mediepedagogikk og tobarnsmor til en gutt på ni og en jente på tolv år.
Vi dreier stadig mer mot det kontantløse samfunnet og er i en tid hvor netthandel bare øker. Hvordan lærer man så barn varsomhet når det gjelder forbruk, og at penger er mer enn bare tall som går inn og ut av kontoen? Elin Reitan, forbrukerøkonom i Nordea, gir råd.
Selv om foreldre med god grunn kan være bekymret for barna sine når de er på nett, så gir det ingen rett til å tråkke over privatlivet til barna av den grunn. Familieterapeut Thomas Johannessen Winther forteller om bedre måter å følge opp barna på.
Også i Norge kan unge bli straffet for å ha nakenbilder av venner på mobilen eller datamaskinen.
Noen influencere nyter stor tillit blant barn og unge, og kan snakke om et produkt uten at det er åpenbart at de driver med reklame. Foreldre bør opplyse barna sine om markedsføring på nett, råder Bente Øverli, nestleder i Forbrukertilsynet.
En håndholdt stabilisator til mobilen kan bety hele forskjellen for om videoopptak på mobilen ser amatørmessig eller profesjonelt ut. Dette kan være en god investering for barn og unge som ønsker å være kreative med levende bilder.
Du tar med barna på kino eller lar dem se filmer på Netflix. Har du tenkt over at inni filmene er det reklame som ikke ser ut som reklame?
Daglig flokker mange barn og unge til skjermen for å se på YouTube og andre som spiller dataspill. Dette er like naturlig som at voksne ser på ski under vinter-OL, eller ser på fotball, mener spillentusiast Henning Østrem Rodtwitt.
Skyting, vold og blodsprut er hverdagskost i flere av de mest populære dataspillene blant barn og unge. Les vår presentasjon av noen av de store titlene foreldre bør kjenne til.
Foreldre må bli flinkere til å se det positive ved barnas mediebruk, og ikke bare uroe seg for det negative, mener Jan Gulliksen, professor og viserektor for digitalisering ved Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm.
Med mobil og PC er en hel verden av informasjon og kunnskap tilgjengelig bare noen tastetrykk unna, ifølge Håkon Skurtveit, kursholder og bibliotekar ved Rygge Bibliotek. Baksiden med å ha så mye informasjon for hånden, er at det krever mer av oss enn noen gang for å vurdere gode fra uegnede kilder.
Her har du noen Snapchat-nyheter som du kan snakke med barna om.
Nesten halvparten av alle foreldre er jevnlig uenige med barna når det gjelder tiden brukt på internett, spill og film, ifølge Medietilsynets undersøkelser. Heldigvis har Elise Landa Omsland gode råd til foreldre, fra erfaring som trebarnsmor og ekspert på barn og medier.
Barn og medier-undersøkelsen 2018 viser at antall mindreårige gutter som spiller spill med 18-årsgrense har økt med nesten ti prosent på to år.
Foreningen «Lær kidsa koding» møter 100.000 barn hvert år for å motivere dem til å lære seg datakoding.
Lysende skjermer har en magisk evne til å fange oppmerksomheten til barna, og nettbrett kan være så mye mer enn bare underholdning og tidsfordriv, ifølge Margareth Sandvik, professor og forsker ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
I tillegg til å være en utmerket spillmaskin, er en PC også en kraftpakke for skolearbeid og et hav av kreative programmer. Å kjøpe PC kan bli en dyr affære, og vi skisserer noen råd du bør tenke over før du drar til butikken.
Norske ungdommer opplever mer mobbing og trakassering på nett, viser den nye Barn og Medier-undersøkelsen 2018. Har digitaliseringen av samfunnet gitt oss en uhelbredelig bakside som vi bare må leve med?
Tall fra Medietilsynets Barn og medier-underskelse 2018 viser at digitale aktiviteter ikke når opp til de tradisjonelle fritidsaktivitetene.