Lier kommune satser på nettvett til alle barn og foreldre
SAMARBEIDSPROSJEKT: Digital dømmekraft for elever er et satsingsområde for Lier kommune. De utvikler nå Lier-modellen i samarbeidet med Politiet, Barnevakten og Advania.
SAMARBEIDSPROSJEKT: Digital dømmekraft for elever er et satsingsområde for Lier kommune. De utvikler nå Lier-modellen i samarbeidet med Politiet, Barnevakten og Advania.
Start ditt eget band, utforsk rytme og lek med instrumenter. Her er tips til Roblox-spill som lar barn få utforske den musikalske siden av seg selv.
Nettvett-artiklene våre er her sortert alfabetisk etter temaer. Foreldre og lærere finner mye nyttig informasjon og mange gode råd som kan gis til barn og unge og deres digitale liv.
En ny undersøkelse viser at flesteparten opplever seg selv som gode foreldre. Samtidig kjenner mange på tidsklemma, høye forventninger og en utfordring med å regulere barnas skjermbruk.
Med VR-briller blir innlevelsen stor og med mulighet for å bevege seg i spillverdenen nesten som om man var der. Her får du fem tips til VR-spill, samt en rekke fakta og råd om bruk av VR-briller.
Selskapet Epic Games utgir Fortnite-spillet som er populært blant barn og unge. Nå har selskapet fått to bøter som tilsvarer 5,5 milliarder kroner, blant annet for å ha lurt brukere til å kjøpe mer inne i spillet.
For Tonje Gilje var det en milepæl å bli første kvinnelige programleder i NRK Flippklipp. Hun håper å fremstå som synlig profil for unge, ikke minst for dataspill-interesserte jenter.
Ekskludering, skolefrafall og jenter i guttedominerte spillmiljø. Forfatter Nina Borge har tatt et dypdykk i ungdommers spillverden med tre dagsaktuelle bøker.
Barnevakten møter elever, foreldre og lærere over hele landet med foredrag eller kveldsskoler om skjermbruk og nettvett. Nedenfor finner du vanlige spørsmål som skoler og barnehager stiller ved bestilling av et Barnevakten-besøk.
Det lages profiler av barn for å selge reklame og for å holde på deres interesse over tid. I verste fall kan også sårbarheter hos barna bli utnyttet på uetisk vis, sier Finn Myrstad som er fagdirektør i Forbrukerrådet.
Foreldre er raskere med å vurdere gutters spilling som problematisk sammenlignet med hos jenter ifølge en ny undersøkelse. I tillegg er som regel fedre mer bekymret enn mødre for barnas spilling.
En ny Minecraft-verden kan lastes ned gratis. Denne lærer barn og unge smarte grep for å sikre eget personvern, samt mer om hvordan de kan være trygge i spill og på internett.
Over halvparten av barn og unge har kjøpt spillinnhold for ekte penger. Et nytt forskningsprosjekt undersøker hvordan barn påvirkes av spillkjøp og hvordan spillbutikkene utformes for å tjene mest mulig penger.
På samme måte som det finnes ukentlige fotball- og håndballtreninger, har Playwell Online laget et digitalt fritidstilbud for gamere. Målgruppen er alle barn, men også med fokus på de som savner vennskap og struktur i hverdagen.
Ved lansering av digitalytelsesloven stilles det flere krav til alle som lager spill, apper og andre digitale tjenester. Flere rettigheter til deg og barna dine med andre ord.
PEGI setter aldersanbefalinger på dataspill i Europa. I den sammenheng tar de også imot klager fra forbrukere som er uenige i aldersmerkingen.
FORELDRE: Her har vi samlet artikler om spilletid og avhengighet.
Vandrerhistorier spres på Youtube og i sosiale medier som sannhet. Barnevakten har fått henvendelser fra foreldre om barn som blir redde for "The backrooms". En av Youtube-videoene om fenomenet er sett over 42 millioner ganger.
Færre jenter spiller dataspill sammenlignet med gutter ifølge undersøkelser. En av årsakene er hets og trakassering som går direkte på kjønn.
17 prosentpoeng færre jenter spiller dataspill sammenlignet med i 2020. Når det gjelder stygge kommentarer og utestenging i spill, opplever de yngste mest av dette. I tillegg har 6 av 10 barn mellom 9–17 år spilt spill med aldersgrense 18 år.