Snart vil barn og unge se reklamefilmer bygget inn i spillene i Roblox. Dette kan bli vist som passivt innhold på en skjerm som barn går forbi, eller i bytte mot spillgjenstander når man ser en hel reklamefilm.
EU jobber med å lage en felles ID-løsning for medlemslandene. Norge deltar i utviklingen. Slik e-ID kan i teorien benyttes til å aldersverifisere barn før de benytter tjenester på nettet, for eksempel sosiale medier.
Vil man snart kunne se både Anna og Elsa fra Frost i Fortnite? Disney har i hvert fall valgt å satse enda mer på spillplattformen Fortnite med nye spill-opplevelser i tiden som kommer.
I en ny rapport avdekker forskere hele 13 ulike former for manipulerende design i spillene Roblox, Fortnite og Hay Day. Mange barn og foreldre er ikke klar over at de blir lurt til å kjøpe spillinnhold for ekte penger.
Det kan være vanskelig å vurdere hvilken alder som er riktig for å skaffe barnets første mobil. Les mer om hvilke alternativer som finnes, samt mulige fordeler og ulemper.
Foreldre kan gjøre Ipad og Iphone tryggere for barn ved å velge gode innstillinger. Det kan hindre at barn kjøper innhold uten foreldres tillatelse, laster ned uegnede apper og spill og besøker nettsider som de ikke skal. Men helt vanntett er ikke systemet.
Nær 1 av 4 barn og unge har kjøpt innhold i spill hvor innholdet var en overraskelse. Samtidig viser en ny rapport at unge selv etterspør strengere regulering av lootbokser.
Både barn og voksne spillere ble villedet av Fortnite til å betale for noe de ikke ønsket. Amerikanske forbrukermyndigheter har startet tilbakebetalingen til dem som ble rammet.
Selskapet Epic Games utgir Fortnite-spillet som er populært blant barn og unge. Nå har selskapet fått to bøter som tilsvarer 5,5 milliarder kroner, blant annet for å ha lurt brukere til å kjøpe mer inne i spillet.
Lootbokser i dataspill er omdiskutert fordi barn bruker penger på noe som har form som lotteri. EU tar sikte på å gjøre noe med problemet. Og når EU har bestemt seg, kommer Norge som regel etter – en del år senere.
Ekskludering, skolefrafall og jenter i guttedominerte spillmiljø. Forfatter Nina Borge har tatt et dypdykk i ungdommers spillverden med tre dagsaktuelle bøker.
Det lages profiler av barn for å selge reklame og for å holde på deres interesse over tid. I verste fall kan også sårbarheter hos barna bli utnyttet på uetisk vis, sier Finn Myrstad som er fagdirektør i Forbrukerrådet.
17 prosjekter med medieforskning får til sammen 4,6 millioner i støtte fra Medietilsynet. Støtten blir fordelt på ti forskningsprosjekter og syv masteroppgaver. En del av dem handler om barn og unge.
Over halvparten av barn og unge har kjøpt spillinnhold for ekte penger. Et nytt forskningsprosjekt undersøker hvordan barn påvirkes av spillkjøp og hvordan spillbutikkene utformes for å tjene mest mulig penger.
Som medlem i Barnevakten får du hjelp til å bevisstgjøre egne barn om gleder og utfordringer i skjermhverdagen, i tillegg til gode tips og råd hver eneste uke.
Samtidig blir du en del av Barnevaktens tydelige foreldrestemme som er med å påvirke myndigheter og de som lager sosiale apper og spill. Pris: fra bare 299 kroner per år.