Nytt verktøy sjekker at lærere ivaretar elevenes personvern
Det finnes mange spennende digitale læremidler og nettressurser til bruk i undervisningen, men ikke alle tar hensyn til elevenes personvern. Da kan dette nye lærerverktøyet være til hjelp.
Det finnes mange spennende digitale læremidler og nettressurser til bruk i undervisningen, men ikke alle tar hensyn til elevenes personvern. Da kan dette nye lærerverktøyet være til hjelp.
Kroppen er helt fantastisk! Men hvordan henger alt sammen? Disse appene kan pirre nysgjerrighet og refleksjon ved å lære barn om alt fra organer til kosthold og trening.
Med disse appene lærer barn tålmodighet, det å våge å feile, samt det å lete etter løsninger på problemer.
Skolens hjemmeundervisning i koronatiden har skapt flere dilemmaer for både elever, foreldre og lærere. Dette ønsker Geir Sand Nilsen, initiativtaker til lærergruppen «Korona-dugnad for digitale lærere» på Facebook, å gjøre noe med.
Allerede fra første klasse skal elevene begi seg ut på kodeaktiviteter, ifølge skolens læreplan. Man kan gjerne begynne i barnehagen. Men hvor i alle dager starter man? Vi viser hvordan dere kan komme i gang.
TIPS TIL SPILL: Her kan du finne fem forslag til spill som passer for hele familien. Disse spillene passer også like bra for barn som skal spille med venner.
Her har vi samlet lenker til apper, spill, filmer, oppgaver og aktiviteter som barna kan ha glede av, enten det er koronakrise eller ikke.
Fyll på med positiv skjermbruk og la barna lære samtidig som de har det gøy! Se våre forslag for ulike aldre.
Foreldre bør heller fokusere på hva barna gjør på skjermene sine, i stedet for bare å se på tiden, mener barne- og ungdomspsykiater, Melanie Ekholdt.
Det er fint at barna lærer å bruke datamaskiner på skolen og kan samarbeide om lekser over nettet hjemmefra. Samtidig innebærer digitale skoleløsninger økt risiko. Bør skolenes elevnett ha enkelte sikkerhetsgjerder?
Hva slags elevnett kan skolene opprette uten foreldrenes samtykke? Er det greit at niåringer kan videochatte med sekstenåringer på andre skoler? Er det greit at førsteklassinger kan dele familiebilder med resten av klassen?
Fra eventyrfortellerstund i skogen med Ipad til programmering av lekne roboter – Kjell Gunnar Ytre-Eide skaper liv og røre i barnehagen han jobber i ved hjelp av digitale verktøy.
Da personalet i Kanvas-barnehagene ble bevisst bruken av digitale verktøy, smittet dette over på barna.
Lysende skjermer har en magisk evne til å fange oppmerksomheten til barna, og nettbrett kan være så mye mer enn bare underholdning og tidsfordriv, ifølge Margareth Sandvik, professor og forsker ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Med hyppig bruk av nettbrett kan små barn gå glipp av viktige sanseerfaringer og få forsinkelser i språkutvikling og sosialt samspill, mener Hanne S. Finstad, biokjemiker og grunnlegger av Forskerfabrikken. Men dette er ikke Margareth Sandvik, professor og forsker ved HIOA, helt enig i.
Med mobil og nettbrett er det bare fantasien som setter grenser for hva man kan lage. Bruk teknologien til å skape noe kreativt sammen med barna, sier Mari-Ann Letnes, som selv er tobarnsmor og førsteamanuensis ved NTNU.
Leken skal fortsatt stå i sentrum for våre 6000 barnehager. Bruken av digitale verktøy inngår som en del av dette.
Skjermene våre kan brukes til så mangt, og med internett åpner det opp for større utvalg og tilgjengelighet. Les bildebøker med småtottene, eller la større barn få hive seg ut med lesing på egenhånd.
– Det er viktigere å spørre seg om hva skjermtiden brukes til enn å telle nøyaktig antall timer, sier seniorrådgiver Jørund Høie Skaug ved Senter for IKT i utdanningen.
Nettbruk gir barn ekspertkompetanse, viser nytt doktorgradsprosjekt.