Psykologi for barn
Gyldendals bokserie «Psykologi for barn» tilbyr korte historier som gjør det lettere å snakke med barn om ting de opplever som vanskelig. To av bøkene tar for seg barns skjermbruk.
Gyldendals bokserie «Psykologi for barn» tilbyr korte historier som gjør det lettere å snakke med barn om ting de opplever som vanskelig. To av bøkene tar for seg barns skjermbruk.
På TV 2 Sumo/C More kan du enkelt sette opp restriksjoner som gjør tjenesten mer barnevennlig.
Trebarnsfar og ekspert på sosiale medier, Hans-Petter Nygård-Hansen, har sammen med familien klart å finne en god balanse i skjermbruken i hjemmet. Konfliktnivået er blitt dempet og familien har et positivt syn på mulighetene som finnes med teknologien.
Å forby bruken av mobil- og nettbrett i skoletiden for å hindre digital mobbing, begrenser også de positive mulighetene som finnes i mediene. Det er bedre å skape gode relasjoner elevene imellom, ifølge Hanne Jahnsen, universitetslektor ved Læringsmiljøsenteret.
En svensk studie viser at reklame på nett tiltrekker seg barnas blikk og forstyrrer konsentrasjonen.
Barn er gode på å lære seg spill og apper på mobil og nettbrett. Men digital dømmekraft kommer ikke av seg selv og må utvikles med hjelp av de voksne, sier Trond Ingebretsen, direktør ved Senter for IKT i utdanningen.
Er det nødvendig at man til stadighet varsles når det kommer meldinger, oppdateringer eller noe nytt i et spill? Mange barn opplever de stadige oppdateringene som stressende, erfarer Barnevakten. Les hvordan du skrur av push-varsler på iOS og Android.
Vi spurte ekspert på feltet, Tijana Milosevic, som forteller hva som ligger bak aldersgrensene når man skal opprette profil på sosiale medier.
Fra spedbarn til studenttilværelse er foreldre viktige som støttespillere i barnas liv. Foreldre er rollemodeller, og mer enn bare det, ifølge psykolog og forfatter Elisabeth Gerhardsen.
Selv om man har aldersgrenser på filmer kan det være vanskelig å avgjøre en film er egnet for barna. Vi spurte Jørgen Søderberg Jansen om råd, som til daglig jobber som kinosjef i Fredrikstad.
Man må tenke nøye gjennom hva slags informasjon man legger ut på nett, og ikke minst hvordan man oppfører seg på digitale flater. Med mange øyne som ser er veien kort for å tråkke i feller der man deler for mye om seg selv, eller gir andre et uheldig bilde av hvem man er, sier Eva Bratvold.
Det er viktig å være åpen om temaet og starte tidlig, sier Marina Bjørnebo, faglig veileder ved Senter mot incest og seksuelle overgrep. Her er hennes råd for hvordan å gå frem når man prater med barna.
Enten de er på bussen eller på mobilen, utsettes barn og unge stadig for reklame. Dette krever voksne som hjelper barna med å være kritiske til innholdet de blir utsatt for, mener Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør ved Forbrukerombudet.
Sosialt liv på nett og ellers kan til tider være vanskelig og krevende for barn og unge. Dagens oppvekst byr på mange og varierte utfordringer, og mange spør seg: Finnes det noen grep vi voksne kan ta for å ruste barna til å tåle mer?
Barn over hele landet strømmer daglig til skjermen for å se andre spille dataspill. Men hvorfor gjør de det? Hvorfor har de denne fasinasjonen av å se andre spille? Her gir YouTube-kjendisen MinoNor deg svarene.
Dersom foreldre velger å se gjennom egne barns profiler på sosiale medier, står de også i fare for å tråkke over andre barns privatliv på nett. Det handler om innsyn i fortrolige meldinger og bilder som blir sendt mellom flere parter, sier SINTEF-forsker Petter Bae Brandtzæg.
De fleste voksne har et positivt syn på dataspill, men det er ofte først når spillingen skaper utfordringer at det blir samtale i hjemmet. Det kan skape steile fronter. – Ha en positiv innfallsvinkel og snakk om alle sider ved spilling. Da vil ikke barna oppleve foreldrenes bekymringer som et angrep, mener Medietilsynet.
På samme måte som man øvelseskjører med barna før de får førerkort, bør man «øve» med dem før de slippes løs på sosiale medier, ifølge høyskolelektor Synnøve Moltudal.
– Selv om dataspill ikke kan erstatte all form for undervisning, så fungerer de godt for å skape variasjon og en annen tilnærming til lærestoffet. Ikke minst får de faglig svake elevene en annen arena å hevde seg på, sier Guttorm Tysdal, lærer i ungdomsskolen.
Dataspill skaper trygge rammer for å prøve og feile, ifølge Vibeke Guttormsgaard ved Senter for IKT i utdanningen. På den måten mener hun dataspill er en arena som bidrar til at barna får mestringsfølelse.