Det lages profiler av barn for å selge reklame og for å holde på deres interesse over tid. I verste fall kan også sårbarheter hos barna bli utnyttet på uetisk vis, sier Finn Myrstad som er fagdirektør i Forbrukerrådet.
Over halvparten av barn og unge har kjøpt spillinnhold for ekte penger. Et nytt forskningsprosjekt undersøker hvordan barn påvirkes av spillkjøp og hvordan spillbutikkene utformes for å tjene mest mulig penger.
Ved lansering av digitalytelsesloven stilles det flere krav til alle som lager spill, apper og andre digitale tjenester. Flere rettigheter til deg og barna dine med andre ord.
Barn og unges kontoer kan bli misbrukt til å spre svindel og spam i tillegg til at barna mister tilgang til tjenesten de vanligvis bruker. Samtidig er det nokså fort gjort å sette opp sikkerhetsgrep for å unngå at det i det hele tatt skjer. Forebygg hacking.
SPILL OG REKLAME: Barn utsettes for reklamepress fra tidlig alder. Nå har FIFA lansert et nytt fotballspill i Roblox-universet, i samarbeid med Visa og Adidas. I Roblox blir også Elton John markedsført med sitt eget spill.
Nesten 9 av 10 foreldre oppgir at de er uenige seg imellom om regler for dataspilling. Det kom fram under lansering av rapporten på et frokostseminar 18. oktober i Oslo.
Stadig flere dataspill selger virtuelle gjenstander som kan kjøpes for ekte penger. I en ny rapport slår Forbrukerrådet ned på problematiske kjøpemuligheter. Særlig barn og unge skal vernes.
Internett er blitt et sted hvor barnas tillit, nysgjerrighet og evne til å leke ofte utnyttes for å innhente data om dem, sier professor og forsker Natalia Kucirkova ved Universitetet i Stavanger.
Redd Barna har laget 10 filmer med diskusjonskort til bruk på foreldremøter i barnehage og i skolen. Filmene gjenspeiler hverdagslige situasjoner og tar opp temaer som inkludering, tilstedeværelse, bildedeling og mobbing.
Det dukker stadig opp e-sportsklubber rundt omkring i landet for gaming-interesserte barn og ungdom. Men klubbene har ulike måter å forholde seg til aldersgrenseordningen på spill.
Fra 5. klasse er det mer vanlig med stygg språkbruk blant elever i barneskolen. Elevene selv sier at økt skjermbruk og tilgang til sosiale medier er en kilde til stygg språkbruk.
Noen foreldre uroer seg både for timetallet og hva barnet kan gå glipp av når det blir mye skjerm. Her får du gode råd og betraktninger fra psykolog Jeanette Sjaaeng.
En undersøkelse blant 8 - 11-åringer viser at mange barn spiller spill med 16- og 18-årsgrense. Samtidig sier flere av barna at aldersgrenser på spill er passelige eller kunne vært strengere.
WEBINAR: Trygge voksne kan både forebygge nettmobbing og hjelpe barna med å håndtere vanskelige situasjoner på nett. Mobbeombud Mari-Kristine Morberg og Barnevakten deler råd og erfaringer. Webinaret varer en time. Påmelding.
Sosiale medier og spill blir en videreføring av vennskapet i skolegården. Hva må til for at elevene skal trives digitalt? Og hva bør skolen og hjemmet samarbeide om?
KJØPEPRESS I SPILL: Stadig flere merkevarer dukker opp i Roblox for å få spillerne til å betale ekte penger for digitale goder som kostymer, klær og pyntegjenstander.