Filtrer

Kategorier
  • Kids and media
  • Startartikler
  • Basisartikler
  • Skole
  • Barnehage
  • Undersøkelser
  • Hjelpemidler
  • Myndigheter
  • Skjermtid
  • Gode rammer
  • Helse og søvn
  • Foreldrekontroll
  • Kreativitet og læring
  • Problematisk skjermbruk
  • Personvern
  • Sosial på nett
  • Aldersgrenser
  • Alle
  • Deling
  • Digital dømmekraft
  • Kildekritikk
  • Tilbakestill filtreringen Nettmobbing
  • Nettovergrep
  • Selvbilde
  • Sikkerhetsinnstillinger
  • Spilling
  • Aldersmerking
  • Læring
  • Pengebruk
  • Problemspilling
  • Spillopplevelser
  • Sunne rammer
  • Tv/film
  • Aldersgrenser
  • Film- og tv-tips
  • Foreldrekontroll
  • Gode seeropplevelser
  • Nyheter
  • Reklame
  • Skaperglede
  • Ukategorisert
Velg alder

Mange snakker ikke om ubehagelige nettopplevelser

Flere gutter utsettes for mobbing på nett, og nesten halvparten av barn og unge forteller ikke noen om ubehagelige nettopplevelser, viser tall fra Barn og medier-undersøkelsen 2018. Dette må tas på alvor, sier Medietilsynet.

Publisert

Flere elever sier de blir mobbet

Elevundersøkelsen 2017 viser at 29 000 elever blir mobbet to til tre ganger i måneden eller oftere. Nesten 9000 elever svarer at de blir mobbet digitalt.

Publisert

Hva kan du gjøre hvis barnet ditt mobber andre på nett?

Én av ti barn innrømmer å ha vært slemme med eller mobbet andre på internett, spill og mobil. Foredragsholder og stipendiat Ingrid Grimsmo Jørgensen mener at det forebyggende arbeidet man gjør som forelder er noe av det viktigste for å lære barna god oppførsel på nett.

Publisert

Tips politiet på nett

Anmeldelser og tips: Hvordan varsler man politiet om barn som er blitt utsatt for noe ulovlig på nettet? Se lenkene under.

Publisert

Opplevd å få stygge kommentarer på nett?

Les gode råd for hvordan du skal gå frem når barnet ditt opplever ufine kommentarer på nett. Vi har snakket med Rita Astridsdotter Brudalen som er seniorrådgiver kommunikasjon og stab i Medietilsynet.

Publisert

Hva må til for å være en god rollemodell?

Foreldre som vil forebygge at barna mobber andre på nett må først og fremst skaffe seg kunnskap om kanalene barna er på, og selv være gode eksempler på bruk av sosiale medier, sier eksperter.

Publisert

God selvfølelse beskytter mot mobbing

Barn og unge med en god selvfølelse vil være mindre utsatt for mobbing samtidig som de tåler bedre det å bli utsatt for en eventuell mobbesituasjon, sier kursholder og sosiolog Anita Fevang.

Publisert

– Grip fatt i de små tingene i hverdagen

Hvordan kan man forebygge og håndtere mobbing på en god måte? Mobbeombud Bodil J. Houg mener man vil nå langt med å være en tydelig voksen og gjøre små grep i hverdagen.

Publisert

– Mobbingen skal ikke skje

Hver dag gruer tusenvis av barn og unge seg til å gå på skolen eller å sjekke mobilen fordi de opplever mobbing. Vi må gjøre mer for å hjelpe de som mobbes og hindre mobbing i barnehage og skole.

Publisert

Skaper folkebevegelse mot mobbing

Trygg i Fjell har med sitt fokus på kunnskapsheving, felles innsats og kontinuerlig arbeid etablert et forbilledlig arbeid mot mobbing. Det har skapt nasjonal oppmerksomhet.

Publisert

Vil ha ny definisjon av mobbing

Professor Ingrid Lund ved Universitetet i Agder er blant en gruppe forskere som mener det er på høy tid å redefinere vår forståelse av mobbing. Andre forskere er skeptiske.

Publisert

Engasjerte voksne kan forebygge at barn blir mobbet på nett

I hjemmet må foreldre bli flinkere til å anerkjenne barnas skjermbruk, sier foredragsholder og høyskolelektor Ingrid Grimsmo Jørgensen. Dette for å bygge opp tillit slik at barna kan fortelle om vanskelige ting som skjer på nett.

Publisert

Psykologi for barn

Gyldendals bokserie «Psykologi for barn» tilbyr korte historier som gjør det lettere å snakke med barn om ting de opplever som vanskelig. To av bøkene tar for seg barns skjermbruk.

Publisert

Teknologiforbud hindrer ikke nettmobbing

Å forby bruken av mobil- og nettbrett i skoletiden for å hindre digital mobbing, begrenser også de positive mulighetene som finnes i mediene. Det er bedre å skape gode relasjoner elevene imellom, ifølge Hanne Jahnsen, universitetslektor ved Læringsmiljøsenteret.

Publisert