Har du barn som vil handle på Temu?
Lave priser, tilbud og varer som ikke kan kjøpes i Norge kan virke forlokkende. Men utenlandske nettbutikker byr også på risiko, forteller Thomas Iversen som er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
Lave priser, tilbud og varer som ikke kan kjøpes i Norge kan virke forlokkende. Men utenlandske nettbutikker byr også på risiko, forteller Thomas Iversen som er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
KRIG OG TERROR: Barn bruker sosiale medier som nyhetskanaler. Foreldre bør nå ta nye runder med innstillingene og kanskje til og med be enkelte barn om å ta pause fra enkelte apper nå som krig igjen er i nyhetene.
Barn og unge eksponeres for mye reklame enten det er på sosiale medier, spill eller til og med på skolen. Forbrukertilsynet har derfor lansert et nytt opplæringsverktøy for mellomtrinnet med mål om å øke barnas kritiske sans.
Det lages profiler av barn for å selge reklame og for å holde på deres interesse over tid. I verste fall kan også sårbarheter hos barna bli utnyttet på uetisk vis, sier Finn Myrstad som er fagdirektør i Forbrukerrådet.
Over halvparten av barn og unge har kjøpt spillinnhold for ekte penger. Et nytt forskningsprosjekt undersøker hvordan barn påvirkes av spillkjøp og hvordan spillbutikkene utformes for å tjene mest mulig penger.
På Youtube og andre plattformer når influensere tusenvis av barn og unge med gaming-innhold. I disse livesendingene er det flere som spør seerne sine om å donere ekte penger.
For ofte handler treningsvideoer på sosiale medier om reduksjon av vekt, fettmasse og bygging av muskler, forteller Christine Sundgot-Borgen som har skrevet doktorgrad om ungdom og deres forhold til egen kropp.
Den populære grøsserserien på Netflix har barn og unge i hovedrollene, men egner seg ikke nødvendigvis for yngre seere av den grunn.
Mange følger influensere på sosiale medier. I omløp finner man blant annet tips som kan være helsefarlige eller ren markedsføring, sier Oda Marie Skancke fra Faktisk.no.
På sosiale medier og internett ser barn og unge nyheter om krig, ulykker og katastrofer som kan oppleves som skremmende. Her er noen tips til hvordan snakke med barna om temaet.
På førsteplass i app-butikkene ligger mobilspill som er inspirert av den blodige Netflix-serien Squid Game.
Ved å delta på konkurranser i regi av Snapchat kan brukere snart sende inn videobidrag i håp om å vinne penger. Den totale vinnerpotten kan bli på flere hundre tusen norske kroner.
Youtube er blitt inspirert av Tiktok og deling av korte videosnutter. Dette bør foreldre vite om den nye funksjonen i Youtube.
Til tross for at et spill har en anbefalt aldersgrense på 12 år, vises det niårsgrense på Flippklipp hos NRK Super. Hvorfor er det slik? spør en forelder.
Har du kjøpt feil dataspill til barnet ditt, lastet ned en app som du angrer på eller er reklameteksten til dataspillet totalt på villspor fra virkeligheten? Les om dine rettigheter her.
Ved å velge gratisapper kan man ende opp med å utsette barna for reklame og fristelser til å kjøpe innhold for ekte penger.
Mer enn noen gang utsettes barn og unge for et enormt fokus på kropp og utseende fra markedskrefter og medier, og mer enn noen gang er kritisk medieforståelse en viktig ferdighet.
Medietilsynet har laget et humoristisk filminnslag som skal vekke foreldre til å informere barna om hva influensere holder på med.
Undersøkelser viser at mange barn og unge blir eksponert for betenkelig reklame gjennom sosiale medier.
Det er allment forstått at barn må beskyttes fra vold i filmer og spill, men barna sier derimot at vold fra virkeligheten skremmer dem mer. Forsker Elisabeth Staksrud forklarer hvorfor, og oppfordrer foreldre til å snakke med barna.