Dette bør voksne vite om sosiale medier

GUIDE TIL BARNAS APPER: Hvilke sosiale medier bruker barn og unge? Hva er forskjellen på de mange appene? Hvilken aldersgrense gjelder egentlig? Har du som forelder eller pedagog oversikten?

 

Nær halvparten av alle niåringer er på sosiale medier (nedgang fra 51 prosent i 2020), ifølge Medietilsynets undersøkelser. Og så mange som ni av ti barn og unge i alderen 9–18 år bruker en eller annen form for sosiale medier ifølge Medietilsynets undersøkelser om barns medievaner (Barn og Medier: 2022).

Les også:

Populære sosiale medier for barn

Snapchat er det mest populære sosiale mediet akkurat nå. Så mange som 78 prosent av barn og unge mellom ni og 18 år er på Snapchat. Like bak er Tiktok og Instagram med 73 og 64 prosent av aldersgruppen. Youtube regnes også som et sosialt medium av Medietilsynet. Nesten alle barn (91 %) bruker Youtube.

50 prosent nevner også at de bruker Facebook og 31 prosent bruker Roblox. 36 prosent er på Discord.

I Norge er det tretten års aldersgrense på sosiale medier og barn som er yngre må ha samtykke fra foreldrene sine. Dette er et resultat av en personvernforordning  («personvernlov») som ble iverksatt 1. juli 2018.

Det er noe forvirrende når man skal laste ned appene, for tilbyderne har sine egne merkeordninger som ofte sier noe annet enn hva vilkårene i appen sier. Når man laster ned apper fra Play Store (mobiltelefoner og nettbrett med Google) og App Store (Iphone og Ipad fra Apple), så spriker aldersgrensene veldig. Men det er brukervilkårene som stiller høyest, mener Medietilsynet.

Brukervilkårene til hver enkelt tjeneste kan forklares som en slags kontrakt mellom den som laster ned en app og den som har utviklet appen. Og denne aldersgrensen kan være absolutt – de store sosiale mediene sletter også aktivt brukerkontoer dersom de oppdager at noen under 13 år har en konto hos dem.

Man må også være oppmerksom på at det finnes tjenester som ligger et sted mellom å være sosiale medier og spill, disse kan ha en annen aldersgrense oppgitt.

Kjenner du igjen disse sosiale mediene?

Her vil vi presentere noen populære sosiale medier, aldersgrense og en forenklet og kort beskrivelse av kjennetegn:

 Omslag

Youtube

(13-årsgrense for å ha en Google-konto, eller foreldresamtykke for yngre barn): Youtube er primært en kanal for å se video eller laste opp filmer som man selv har laget. Det er allikevel et omfattende nettsamfunn her med populære youtubere innenfor alt fra sport til gaming og mote. Fullt mulig å kommentere på andres videoer og i tillegg har Youtube lansert Shorts – der man kan dele og se korte videosnutter innen Youtube-universet. Foreldre kan administrere barnas kontoer og sette på filtre 9+ og 13+ år. Dette vil stenge kommentarfelt og filtrere ut upassende innhold.

Snapchat

(13-årsgrense i brukervilkår): Mest kjent for muligheten til å dele video og bilder med andre som «forsvinner» etter en viss tid. Men kan man velge om mottakeren skal få se bildet kun i noen sekunder eller så lenge han eller hun vil. I Snapchat kan man kommunisere en til en og i grupper av varierende størrelse og det er ingen «nyhetsvegg» på samme måte som i Facebook for eksempel. Man kan også redigere bilder og legge til effekter og tekst, i tillegg til animasjoner som blinkende stjerner eller morsomme masker når man filmer seg selv. Det finnes også en utforsker-side (stories) der man kan se innhold fra venner, kjente, nyhetssider og influensere fra hele verden. I tillegg kan barna i spotlight-delen av appen dele og se korte videosnutter (Tiktok-lignende funksjon).

 

 

Instagram

(13-årsgrense i brukervilkår): Eies av Meta og fokuserer mer på deling av bilder og video enn tekst. Blant annet har appen et kraftig verktøy for bilderedigering der man kan legge til filtre, justere lys, kontrast og mer på bildene. Her har man «følgere» som tilsvarer det man kan kalle venner eller kontakter på andre typer sosiale medier. Også mulig å kommentere bilder som andre har lagt ut og man kan «like» disse med et hjertetegn. Det går også an å chatte med enkeltpersoner eller opprette grupper. Instagram har også en Tiktok-inspirert funksjon som heter Reels. Her kan man se på og selv dele korte videosnutter.

 

TikTok

(13-årsgrense i brukervilkår): TikTok er et sosialt medium der brukerne kan dele korte videosnutter med hverandre. Videoene varer sjelden mer enn 15 sekunder, men kan vare opptil flere minutter. Og det går fort (og med mindre reklame) å bytte fra den ene videoen til den neste. En hovedel i appen heter «for you» som automatisk henter frem videosnutter som er lastet opp, blant annet basert på algoritmer som finner kjennetegn fra innhold som man gir «likes» og samhandler med. I tillegg er det en del som heter «following» der man kan se innhold som er lastet opp fra brukere man følger.

Zoomerang

Zoomerang er en app for å produsere kreative videofilmer. Her kan man legge til musikk, redigere og klippe video, og pynte med over hundre forskjellige effekter. Men man må enten betale eller se mye reklame for å få tilgang til det de beste effektene.

Ved å opprette en bruker får man dessuten en egen profilvegg. Denne ligner veldig på TikToks kontoside. Her kan man se hvor mange personer man følger, og hvor mange som følger en selv. Her kan man også laste opp videoer til andre i nettsamfunnet via «tutorials»-funksjonen. Tanken her er at man kan dele opplæringsvideoer med andre, og se andres.

 

Facebook

(13-årsgrense i brukervilkår): Selv om mange barn og unge oppgir at de bruker Facebook er nok bruken enda mer utbredt blant voksne. Facebook har en nyhetsstrøm fra venner og sider man følger der man kan se innlegg som består av alt fra tekst, til video og bilder. Man kan også kommunisere i grupper og en-til-en med andre via appen Facebook-appen Messenger.

Omslag

Roblox

Roblox kan sammenlignes med Netflix eller YouTube – men for spill! Her kan barn og unge logge seg på og få tilgang til millioner av «gratis» spill som andre brukere og profesjonelle spillutviklere har laget. Chattemuligheter i spill og i hovedmenyen. Også mulig å bli med i grupper. I tillegg er det mulig å lage sine egne spill helt fra bunnen av (og i teorien tjene penger på det). Les vår anmeldelse av appen her.

Omslag

Discord

(13-årsgrense i brukervilkår): Discord byr på en enkel måte for brukere å snakke sammen mens de spiller spill. I tillegg til muligheten til å delta i chat en-til-en, kan man også opprette gruppechat og eventuelt bli med i lukkede eller åpne, offentlige forum (servere). Les vår anmeldelse av appen her.

 

Whatsapp

(16-årsgrense i brukervilkår): Lignende muligheter som Facebook sin Messenger-app. Her kan man ringe, sende meldinger og dele bilder med venner som har appen installert på sin mobil eller nettbrett. Appen knytter seg opp mot mobilens kontaktliste. Les mer om WhatsApp her.

 

Messenger

(13-årsgrense i brukervilkår): En egen app som er utviklet av Facebook for å sende meldinger, ringe og opprette videosamtaler med andre på nett. Her er det også mulig å legge til et hav av animasjoner og effekter når man har videosamtaler med andre. Ta på deg en animert, skummel maske eller kaninører for eksempel. Det er også mulig å spille enkle spill.

Sosiale medier med yngre barn som målgruppe

Selv om disse appene har yngre barn som målgruppe så betyr ikke det at de er fullstendig barnesikre. Hvem som helst kan opprette en profil og med det også en fare for voksne nettovergripere. I tillegg, er det potensial for mobbing og ufine kommentarer og bilder. Vi anbefaler derfor at voksne er årvåkne og veileder barna dersom de skal ut på sosiale medier i denne aldersgruppen.

Moviestarplanet 1 og 2

(barn mellom åtte og 15 år som målgruppe, foreldre har ansvar for kjøp-i-app): MovieStarPlanet er en blanding av spill og sosiale medier. Man kan søke etter og legge til venner og chatte med dem. I tillegg er målsetningen å bli en ekte filmstjerne. Da kan man lage sin egen spillfigur, samle mynter og gaver, innrede rommet sitt, spille spill, kjøpe gjenstander og klær, skaffe seg virtulle kjæledyr (også for ekte penger) og forsøke å klatre på rangstigen. Finnes også en egen valuta i spillet med mynter og diamanter som man kan bruke til å kjøpe ting i spillet. Les mer om MovieStarPlanet her, samt den nyeste appen fra utvikleren, MovieStarPlanet 2.

Momio

(Ingen nedre aldersgrense, men ikke tillatt for voksne): Blanding av spill og sosiale medier. Kalte seg selv barnas Facebook da det var nytt. Her kan man lage en momio som altså er en spillfigur. Man kan bytte på klær og utseende og etter hvert skaffe seg et virtuelt kjæledyr og innrede eget rom (også mulig å kjøpe gjenstander for ekte penger i tillegg til at det finnes ulike abonnementstjenester). I denne appen kan man også chatte med andre, få nye venner i kontaktlisten eller delta i grupper og offentlig chat. Det er også en egen YouTube-spiller med filter for å luke ut mest mulig innhold som ikke egner seg for barn. Les mer om Momio her. Og her.

Nyttige råd og innstillinger til sosiale medier

Her er noen tips til foreldre som skal følge opp barna på sosiale medier:

  • Det er ofte mulig å skru på totrinnsverifisering. Denne funksjonen gjør det slik at for hver nye pålogging på kontoen på sosiale medier, sendes en tekstmelding med en kode til mobiltelefonen. Denne koden må tastes inn når man logger inn på kontoen. Dette  gjør det vanskeligere for andre å stjele eller overta kontoen til barna. Les mer om dette her.
  • På en del sosiale medier som Instagram, Zoomerang og Tiktok kan man sette kontoen til «privat». Det betyr at man må godkjenne personer før de kan følge eller bli venner med deg. Da kan ikke hvem som helst se det barna publiserer, og man velger selv hvem man vil legge til som venner/følgere. Vi anbefaler privat/lukket profil for barn i barneskolealder. 
  • Hvis barna har åpne profiler, lær dem å sjekke gjennom vennelisten/kontakter med jevne mellomrom for å ha oversikt på hvem som kan se det som blir publisert.
  • Politiet rådgir at man skal unngå kontakt med fremmede i private samtaler en-til-en. Fare for nettovergrep.
  • Lær barna å ta bilde av skjermen sin (skjermdump eller screenshot). Dette er nyttig for å lagre bevis i mobbe- og straffbare hendelser. Les mer om hvordan du gjør dette her.
  • Se etter funksjoner som «rapporter», «blokker», «anmeld» eller «support». Barna bør intuitivt vite hvor disse knappene er slik at de kan rapportere brukere som oppfører seg på en ufin måte og eventuelt blokkere dem helt. Dette er samtidig ingen erstatning for det å si ifra til voksne.
  • Gjør barna obs på forskjellen mellom å publisere innlegg privat, til venner og offentlig. En del sosiale medier har innstillinger som man kan skru på som gjør at innlegg kun publiseres til venner som standard.
  • Lær barna at de alltid må ha samtykke fra den de tar bilde av dersom det skal ut på nett. Dette gjelder også film og livesendinger.
  • Lær barna å bruke GPS-stedsplassering med omhu. Er det nødvendig å tagge stedet man er på hver gang et bilde eller en videsnutt legges ut? Da vet alle hvor du er. Noen apper, som Snapchat for eksempel, kan også vise barnet posisjon til andre i sanntid, men dette kan også skrus av.
  • Ha gode passord med tegnkombinasjoner som er lette å huske. For eksempel setninger «Jegelskersommer82!».
  • Sett deg inn i ressurssidene og råd fra utvikleren. Snapchat finner du her. Instagram finner du her. Tik Tok finner du her.
  • Lag deg gjerne en konto på sosiale medier som barna bruker. Du behøver ikke å være storbruker, men det er nyttig å teste det ut og bli litt kjent.
  • Ha jevnlig samtaler med barna om det som de opplever som positivt og gøy på nett. La dem også få snakke om det som kan være vanskelig eller utfordrende.
  • Gjør klare avtaler om skjermtid og hvilke tidspunkt og eventuelle soner mobilen skal være slått av. Barnevakten anbefaler skjermfrie måltider, og skjermpause fra cirka en time før man skal sove.
  • Vær selv et godt forbilde, både med tanke på egen skjermtid men også hva du selv deler og kommenterer. 

Les også:

 

Bli medlem av Barnevakten

(Denne artikkelen ble opprinnelig publisert 29. oktober 2018 og er oppdatert senere)